24 lutego 2024

Czy Pan Jezus w trakcie Ostatniej Wieczerzy udzielił Komunii Świętej Judaszowi?

(Benjamina Westa, Domena publiczna, via Wikimedia Commons)

Czy Pan Jezus w trakcie Ostatniej Wieczerzy udzielił Komunii Świętej Judaszowi? To jedno z tych zagadnień, dla których ważne jest zestawienie relacji wszystkich czterech Ewangelistów. Spójrzmy, co nam przekazali.

Ewangelista Jan jako jedyny nie opisuje ustanowienia Eucharystii. Nie dowiemy się więc z samej Ewangelii według świętego Jana, czy Pan Jezus udzielił Judaszowi Komunii Świętej, czy też nie. Istotna jest jednak dla nas jedna jego uwaga.

Wiemy, w jaki sposób Pan Jezus ujawnił tożsamość zdrajcy: na pytanie Umiłowanego Ucznia: „Panie, kto to jest?” (J 13, 25), odpowiedział: „To ten, dla którego umaczam kawałek [chleba], i podam mu” (w. 26). Następnie Mistrz podaje kawałek chleba Judaszowi. W tym momencie Jan już wie, kto wyda Pana Jezusa – nie wiedzą tego jednak jeszcze pozostali Apostołowie.

Wesprzyj nas już teraz!

Jan pisze, że po spożyciu kawałka chleba – a więc po ujawnieniu – Judasz „zaraz wyszedł” (J 13, 30). To kluczowa informacja, która jednak nas nie zaskakuje – trudno wszakże wyobrazić sobie, by Apostołowie (w tym porywczy Piotr) wspólnie ucztowali z tym, o którego planowanej zdradzie już by wiedzieli.

Spójrzmy teraz na opis ustanowienia Eucharystii przekazany nam przez świętego Marka. Tam zapowiedź zdrady (14, 17 – 18) i ujawnienie zdrajcy (w. 20) następują przed ustanowieniem Eucharystii (14, 22 – 24). Skoro więc – co wiemy z opisu Janowego – Judasz wyszedł z Wieczernika zaraz po ujawnieniu go, Komunii Świętej z rąk Pana przyjąć nie mógł.

Opis Mateuszowy (26, 20 – 30) jest praktycznie identyczny – prowadzi on nas do tego samego wniosku.

Pozostaje jeszcze jedna kwestia, odrobinę problematyczna – otóż opis Łukasza jest nieco inny: ustanowienie Eucharystii (22, 19 – 20) następuje w nim tuż przed słowami Pana Jezusa o zdradzie (22, 21 – 22). Jak pogodzić to z opisami Marka i Mateusza? Nie jest to bardzo trudne.

Łatwo spostrzec, że Łukasz nie przedstawia wydarzeń z Wieczernika ściśle chronologicznie – widzimy to choćby po tym, że opis konsekracji wina „po wieczerzy” (w. 20), następuje w jego relacji bezpośrednio po opisie konsekracji chleba (w. 19). Skoro następnie Ewangelista pisze o ujawnieniu Judasza, co – jak wiemy – dokonało się jeszcze w trakcie wieczerzy, to widzimy dobrze, że pospieszny byłby wniosek, jakoby Judasz przyjął Komunię Świętą pod obiema postaciami.

Czy dziwi nas brak ścisłej chronologii w opisie Łukasza? Absolutnie nie – nie jest on w Ewangeliach niczym dziwnym (choćby z tego powodu, że niekiedy Ewangeliści grupowali mowy Pana Jezusa tematycznie). Także my sami, gdy opisujemy różne wydarzenia, nie zawsze zachowujemy w opisach ścisłą chronologię. Nieraz, na przykład, relacja z wydarzenia będzie bardziej zrozumiała, gdy od razu na początku zostaną w niej wymienione kluczowe fakty, nawet jeśli nie wydarzyły się one bezpośrednio po sobie.

Ujawnienie zdrajcy w opisie Łukasza rozpoczynają słowa: „Lecz oto ręka mojego zdrajcy jest ze Mną na stole” (w. 20). Skoro Judasz został ujawniony w trakcie wieczerzy, słowa te nie mogą być kontynuacją słów Pana Jezusa z w. 19 – konsekracja wina miała bowiem miejsce „po wieczerzy”. Ewidentnie więc są one kontynuacją wersetu 18 – jeszcze sprzed konsekracji chleba. Tym samym opis Łukasza zgadza się z opisami Mateusza i Marka.

Tak więc na pytanie „Czy Pan Jezus udzielił Komunii Świętej Judaszowi?” należy udzielić odpowiedzi przeczącej. A jeśli ktoś nie byłby przekonany analizą meandrów relacji Łukasza, powinien przyznać przynajmniej, że „Komunia Święta przyjęta przez Judasza” jest co najwyżej bardzo wątpliwą hipotezą…

 

Ks. Piotr Piekart

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij