Na początku października diecezja Rzymu wydała wytyczne w sprawie sprawowania sakramentów w rycie tradycyjnym. Kapłanom zakazano wszystkich sakramentów za wyjątkiem Eucharystii. Jak pisze na łamach National Catholic Register watykanista Edward Pentin, eksperci wskazują, że te decyzje są bezprawne.
Wytyczne zostały opublikowane 7 października. Podpisał je wikariusz Rzymu, kardynał Angelo De Donatis. Stanowią de facto instrukcję wyjaśniającą zasady implementacji motu proprio Traditionis cusotdes papieża Franciszka. W dokumencie można przeczytać, że używanie rytu rzymskiego i innych ksiąg liturgicznych dawnego rytu jest w przypadku celebrowania sakramentów i sakramentaliów zakazane. Kard. De Donatis podkreśla, że dotyczy to także sakramentu pokuty. Według wikariusz Rzymu papież Franciszek „wyraźnie” tego zakazał. Dlatego dozwolone jest używanie wyłącznie Missale Romanum z 1962 roku. Podkreślił też, że ci kapłani, którzy chcieliby celebrować Mszę świętą w rycie przedsoborowym, potrzebują na to pisemnej zgody biskupa miejsca.
W efekcie w diecezji Rzymu zakazano formy tradycyjnej sakramentów chrztu, małżeństwa, święceń, pokuty, bierzmowania i ostatniego namaszczenia. Dozwolona jest jedynie Eucharystia. Instrukcja wskazała też, że w diecezji Rzymu nie wolno celebrować Triduum Paschalnego zgodnie z Missale Romanum z 1962 roku.
Wesprzyj nas już teraz!
Jak stwierdził kardynał De Donatis, wydał te wytyczne „dla duchowego dobra wiernych”, kierując się pragnieniem jak najlepszego wdrożenia w życie Traditionis custodes.
Jak pisze Edward Pentin na łamach NCR, wielu ekspertów uważa jednak, że wytyczne diecezji Rzymu wykraczają poza Traditionis custodes; podkreślają, że motu proprio nie zawiera bynajmniej takich zakazów, jak instrukcja kardynała De Donatis.
I tak według ks. Geralda Murraya, kanonisty kościoła Świętej Rodziny w Nowym Jorku, Traditionis custodes mówi jedynie o Missale Romanum. To oznacza, że papieskie motu proprio nie tworzy kanonicznej reguły, która zakazywałaby udzielania sakramentów w rycie przedsoborowym.
Podobnie rzecz ocenia znawca tradycyjnej liturgii Peter Kwasniewski. W rozmowie z Pentinem, Kwasniewski wskazał, że rzymska instrukcja narusza prawo kanoniczne (kan. 18), które wymaga bardzo ścisłego interpretowania wszelkich sankcji i ograniczeń. – Innymi słowy, jeżeli sakrament ma zostać zakazany – to musi to zostać zrobione wyraźnie. Traditionis custodes jednak tego nie czyni – powiedział. Kwasniewski dodał też, że rzymska instrukcja narusza jeszcze kanon 17, który wskazuje, że w przypadku niejasnego prawa należy odwołać się do intencji legislatora. Wskazał tutaj na słowa papieża sierpnia, który mówiąc o swoim motu proprio stwierdził, że nie chodzi o zakazy, a jedynie o ograniczenia. – Dlatego albo wikariat [Rzymu] odchodzi od intencji legislatora, albo nie ma jasności, jaka ta intencja właściwie jest, a wówczas wkracza do gry kanon 14 – powiedział. Kanon 14 przewiduje, że jeżeli jest wątpliwość co do prawa, to prawo to nie obowiązuje.
Edward Pentin skontaktował się też z ekspertem od liturgii tradycyjnej z diecezji Fréjus-Toulon we Francji, ks. Claude Barthem. Ks. Barthe powiedział, że w jego ocenie instrukcja kardynała De Donatis jest swoistym balonem próbnym, a w przyszłości tego rodzaju ograniczenia mogą zostać narzucone także w innych miejscach.
Pentin podkreślił, że póki co mało jest tak restrykcyjnych decyzji: we Francji zakaz sześciu sakramentów w rycie tradycyjnym wydano tylko w jednej diecezji; w Stanach Zjednoczonych nie wiadomo w ogóle, by uczynił to jakikolwiek biskup.
Z kolei ks. Charles Pope z archidiecezji Waszyngtonu powiedział Pentinowi, że wytyczne wikariatu mogą zostać uznane przez wielu biskupów na świecie za model.
Edward Pentin próbował skontaktować się z decydentami, ale bezskutecznie. Kardynał Angelo De Donatis nie udzielił odpowiedzi na zapytanie prasowe. Podobnie milczał kardynał João Braz de Aviz, prefekt Kongregacji Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego. Na pytanie Edwarda Pentina odpowiedział jedynie abp Arthur Roche, prefekt Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. Nie wyjaśnił jednak, jak wygląda sprawa z sakramentami; odesłał Pentina jedynie do swojego komentarza dla szwajcarskiej telewizji, gdzie mówił ogólnie o tym, że Traditionis custodes ma przywracać liturgiczną jedność w Kościele.
Źródło: ncregister.com
Pach