Coeli enarrant opera Dei; „Niebiosa i wszechświat głoszą chwałę Bożej wszechmocy”. I ten olbrzymi zespół ciał niebieskich zdumiewający swą wielkością, odległościami, wspaniałą harmonią, i ten maleńki, a jeszcze bardziej zdumiewający świat atomu, i niezbadana do dziś tajemnica życia od najprostszych żyjątek aż po człowieka: – to wszystko świadczy o wszechmocy Boga-Stwórcy.
Psalmista tak opisuje stworzenie świata: „Słowem to Pańskim niebiosa wzniesione, tchnieniem ust Jego wszystkie gwiazd zastępy… On to rzekł słowo i powstały światy, On wydał rozkaz, a istnieć zaczęły” (Ps 32, 6 i 9). Starożytny mit babiloński opowiada, z jakim trudem bogowie tworzyli świat, jak musieli walczyć z opornymi żywiołami. Prawdziwemu Bogu potrzeba tylko jednego słowa, tchnienia ust. „On to rzekł słowo i powstały światy”. Oto jest Wszechmoc Boża: nie potrzeba jej materiału, nie potrzeba czasu, nie musi liczyć się z żadnymi warunkami, nie ma dla niej trudności, granic, przeszkód. Wystarczy jeden akt woli, by ukształtować świat, którego geniusz człowieka od tysięcy lat nie potrafił zbadać do głębi.
Wesprzyj nas już teraz!
Wszechmoc Boża przejawia się nie tylko w świecie przyrodzonym, ale i w świecie nadprzyrodzonym. Przez całe dzieje od pierwszej obietnicy w raju aż do pełni czasów Bóg wszechmocną ręką prowadził narody ku Chrystusowi. Rozmyślaliśmy o tym w Adwencie. A gdy nadeszła pełnia czasów, cała ekonomia Boża jest długim łańcuchem dzieł, w których jaśnieje Boża Wszechmoc. „Moc Najwyższego” (Łk 1, 35) dokonuje Wcielenia. Choć dziecięce lata Jezusa płyną cicho, jednak od czasu do czasu widać Bożą wszechmocną Rękę, jak odsłania wybranym duszom wielką Tajemnicę. Kiedy Chrystus wstąpi na widownię, każdy już będzie widział Bożą wszechmoc w Nim działającą.
A dzieje Mistycznego Ciała Chrystusa, Kościoła, czyż nie są znaczone Bożą Potęgą? Szybki rozwój Kościoła mimo braku środków czysto ludzkich, przetrwanie mimo prześladowań i słabości pierwiastka ludzkiego w samym Kościele, ciągłe jego zwycięstwa po pozornych klęskach, wspaniały rozkwit bohaterstwa i świętości jego dzieci – to Wszechmoc Boża w KościeleO.
O. Bernardyn Goebel OFMCap , Przed Bogiem, t. II, Kraków 1965, s. 575-577.