„Duszpasterstwo elektroniczne – aktywność Kościoła w świecie social mediów” było tematem poruszonym na środowym posiedzeniu biskupów podczas trwającego Synodu Młodych. Zdaniem komentatorów, temat wywołał wśród hierarchów ogromne zainteresowanie.
Jednym z podstawowych zagadnień poruszanych podczas obrad była rola Kościoła w szybko zmieniającym się pod względem rozwoju technologicznego świecie. Pytano o charakter misji ewangelizacyjnej w dobie społeczeństwa zdominowanego przez kulturę social mediów. Dyskusję podjęto z entuzjazmem i nadzieją, lecz mając też na uwadze zagrożenia płynące ze zbyt wielkiego zaufania technologii.
Wesprzyj nas już teraz!
Jednym z prelegentów był biskup David Bartimej Tencer z Reykjaviku (Islandia), który w codziennej pracy duszpasterskiej wspomaga się technologią. Wobec ogromnego terenu na jakim przyszło mu pracować (40.000 km2), niektóre z jego obowiązków muszą odbywać się w trybie online. Tak jest np. w przypadku prowadzenia katechez przez Skype’a.
Dzisiejszy świat, zdaniem biskupa wymaga „bycia misjonarzem w świecie elektroniki”. Prowadząc katechezy za pomocą Skype’a podkreślił, że mimo wszystko „kontakt z dziećmi jest bardzo rzeczywisty”. W swojej diecezji wprowadził specjalną aplikację zawierającą elektroniczą wersję Pisma Św. wraz z wyszukiwarką. Dzięki niej każdy może sprawdzić dowolny fragment w każdym miejscu i czasie, mając ze sobą jedynie swój telefon.
Zdaniem biskupa Tencera, internet jako medium sam w sobie ma charakter neutralny, ale w Instrumentum laboris (dokumencie roboczym) jasno wskazano na zagrożenia jakie płyną z niewłaściwego korzystania z technologii. Dokument ostrzega przed „lenistwem, znudzeniem, odosobnieniem i samotnością”, które wynikają z uzależnienia młodzieży od mediów. Ma to także ogromny wpływ na zanik kreatywności i utratę koncentracji. „Trzeba przyznać, że dzięki technologii niektórzy wzmocnili swoje relacje, ale dla innych stała się źródłem uzależnienia, będąc zamiennikiem dla relacji międzyludzkich a nawet dla Boga” – czytamy w dokumencie.
Źródło: catholicnewsagency.com
PR