To ostatnie chwile, aby wyrazić nasz sprzeciw wobec przymusowej edukacji zdrowotnej od 1 września 2025 we wszystkich typach szkół i z oceną z przedmiotu na świadectwie. Konsultacje publiczne trwają tylko do 21 listopada! Dlatego intensyfikujemy nasze działania – apeluje Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły.
Prezentujemy informację KROPS:
Tekst całego rozporządzenia
Wesprzyj nas już teraz!
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało 31.10.2024 o godz. 17.00 projekty rozporządzeń zawierających podstawy programowe nowych przedmiotów: edukacji obywatelskiej i edukacji zdrowotnej dla szkół podstawowych (projekt nr 40) oraz dla szkół ponadpodstawowych (projekt nr 41).
całe pobrane załączniki znajdują się pod linkami:
– szkoła podstawowa (pobrano ze strony – kliknij)
– szkoła ponadpodstawowa: (pobrano ze strony – kliknij)
Co niebezpiecznego jest w rozporządzeniu?
- Seksualizacja dzieci już od 4 klasy szkoły podstawowej poprzez afirmację działań autoseksualnych uznawanych za normę medyczną (str. 14 rozporządzenia dla szkół podstawowych).
- W klasach 4-6 uczeń ma wymieniać stereotypy płciowe oraz wyjaśniać ich negatywny wpływ na funkcjonowanie człowieka (str. 14).
- Umiejscowienie i omówienie rodziny w aspekcie różnych modeli (str. 13 – szkoła podstawowa), bez odniesienia do pożądanego wzorca. W całym tekście nie pada ani jeden raz słowo „małżeństwo”!
- W klasach 7-8 omówienie „rozwoju orientacji psychoseksualnej” w kierunkach: heteroseksualna, homoseksualna, biseksualna, aseksualna (str. 27-28) oraz wyjaśnianie pojęć cispłciowość i transpłciowość.
- W wieku 13-14 lat uczniowie mają omawiać pojęcie popędu seksualnego i powody, dla których ludzie decydują się na aktywność seksualną oraz elementy dojrzałego i świadomego przygotowania się do inicjacji seksualnej (str. 27-28). Przypomnijmy, że do 15 roku życia współżycie jest w Polsce prawnie zabronione, a odsetek młodzieży przechodzących przed 15 rokiem życia inicjację seksualną to zaledwie 13% (prof. Izdebski w PAP – kliknij TUTAJ)
- W klasach 4-6 uczeń ma wyjaśnić, czym są szczepienia; wyjaśnia dlaczego warto się szczepić (str. 7), a w kl. 7-8 wyjaśnić znaczenie szczepień w przeszłości i obecnie; rozróżniać szczepienia obowiązkowe i zalecane; omawiać, czym są ruchy antyszczepionkowe, czym jest dezinformacja o szczepieniach i jak ją rozpoznać (str. 20).
- Również w wieku 13-14 lat uczniowie mają zapoznać się z różnymi metodami antykoncepcji (str. 28).
- W szkole średniej młodzież będzie m.in. omawiać kwestie prawne i społeczne związane z przynależnością do grupy osób LGBTQ+ (str. 48 – szkoły średnie) czy wymieniać etyczne, prawne, zdrowotne i psychospołeczne uwarunkowania dotyczące przerywania ciąży (str 46).
Ponadto wprowadzanie edukacji seksualnej do szkół drogą rozporządzenia jako przedmiotu obowiązkowego, podczas którego uczniowie mieliby kształtować swoje postawy i system wartości, mające wpływ na podjęcie w przyszłości tak istotnej decyzji jak moment inicjacji seksualnej, ale także dotyczącej wejścia w związek małżeński lub pozostawania w związku nieformalnym, posiadania bądź nieposiadania dzieci czy decyzji o rozwodzie (separacji) i wejściu w nowy związek, stanowi pogwałcenie konstytucyjnych praw rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami, w tym w sferze moralnej i religijnej (tzw. zasada pierwszeństwa wychowawczego rodziców; art. 48 ust. 1 oraz art. 53 ust. 3 Konstytucji RP).
Znamienne jest również, że minister Nowacka nie ogłosiła konsultacji społecznych w tym zakresie, pomijając zupełnie stronę społeczną, zdanie rodziców i nauczycieli.
Szczegółowe analizy
Szczególnie polecamy w tym temacie:
- analizę dr. Zbigniewa Barcińskiego – kliknij TUTAJ
- wypowiedź dr. Zbigniewa Barcińskiego podczas konferencji w KAI 12.11.2024 – kliknij TUTAJ
- obszerną analizę krytyczną ekspertów (m.in. p dr. hab. B. Chazana, dr. Z. Barcińskiego, H. Dobrowolskiej, J. Dobrzyńskiej,E. Piesiewicz-Grzonkowskiej, B. Kopczyńskiego, T. Król, A. Marianowicz-Szczygieł, A. Pawlik-Regulskiej, M. Puzia) – kliknij TUTAJ
- wywiad Agnieszki Pawlik-Regulskiej, w którym analizuje rozporządzenie – kliknij TUTAJ
- analizę PROELIO – kliknij TUTAJ
Edukacja zdrowotna na innych przedmiotach
W proponowanych zmianach znajduje się wiele wartościowych treści, jak np. aktywność fizyczna, rozpoznawanie emocji czy – jakże paląca i potrzebna – profilaktyka uzależnień, szczególnie cyfrowych. Jednakże są one i tak obecne, zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego, na lekcjach przyrody, biologii, chemii, wychowania fizycznego, edukacji dla bezpieczeństwa i wychowania do życia w rodzinie, co wykazuje analiza przygotowana przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w 2019 roku.
Co możemy zrobić?
- Możesz wyrazić swój sprzeciw, opiniując negatywnie rozporządzenie:
– wysyłając swoją opinię do MEN na adresy: [email protected], [email protected] , [email protected]
albo komentując dane rozporządzenie za pomocą formularza znajdującego się na stronie z projektem rozporządzenia
Jako obrazek ulotka z o edukacji zdrowotnej poniżej.
Zobacz także: Chrońmy dzieci przed edukacją seksualną według Barbary Nowackiej. Ordo Iuris publikuje wzór sprzeciwu dla rodziców
- Podpisać petycje on-line:
https://stopseksualizacjidzieci.pl/
https://proelio.pl/petycje/viewpetition/56-nie-dla-deprawacji-seksualnej-w-szkolach
- Wyślij pismo do organizacji, które zostały zaproszone przez MEN do konsultowania projektu rozporządzenia.
Tu znajduje się ich lista i pismo do nich:
- Porozmawiaj z dyrekcją szkoły, wychowawcą, nauczycielami, rodzicami ze szkoły Twojego dziecka, księdzem proboszczem. Wyślij pismo do dyrekcji, rady rodziców, proboszcza:
- Wstaw na swój profil na fb, X czy innym profilu ulotkę. Możesz ją też wydrukować i rozdać:
https://nauczycieledlawolnosci.pl/ulotki-i-wlepki/
- Zorganizuj ekipę i przyjedź na manifestację rodziców i nauczycieli: TAK dla edukacji, NIE dla deprawacji 1.12.2024 w Warszawie o godz. 12.00!
- Wydrukuj ulotki, plakat – daj znajomym, zanieś do parafii:
Jako obrazek nowy oficjalny plakat – w załączeniu (do pobrania poniżej)
Do zobaczenia w Warszawie! Działajmy razem dla dobra naszych dzieci, dla dobra polskiej szkoły!