30 kwietnia 2024

Eko-bolszewia w natarciu: kolejne strefy „czystego transportu” i wyłącznie elektryki w komunikacji miejskiej

(Fot. Pixabay)

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane wyłącznie do zakupu transportu zeroemisyjnego; mają też tworzyć strefy czystego transportu, jeśli średniorocznie przekroczone zostaną normy zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu – wynika z projektu opublikowanego w wykazie prac legislacyjnych rządu. Przyjęcie przepisów skutkować będzie wykluczeniem komunikacyjnym milionów właścicieli samochodów spalinowych.

W poniedziałek w wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o pracach nad projektem noweli ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, nad którym pracuje resort klimatu i środowiska. Planowany termin przyjęcia projektu przez rząd to czwarty kwartał 2024 r.

Projekt przewiduje obowiązek tworzenia stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie według pomiarów prowadzonych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska nastąpi przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu NO2. Nowe przepisy będą też zobowiązywać miasta powyżej 100 tys. mieszkańców oraz Gornośląsko-Zagłębiowską Metropolię do zakupu wyłącznie autobusów i trolejbusów zeroemisyjnych (elektrycznych i wodorowych) oraz do zawierania umów przewozu tylko z podmiotami korzystającymi z takich autobusów.

Wesprzyj nas już teraz!

Jak uzasadniono, według danych za 2022 r., 24 proc. spośród 74 gmin, nie realizowało żadnego zadania publicznego z wykorzystaniem floty pojazdów na poziomie wymaganym ustawą, natomiast tylko 6 jednostek realizowało w ten sposób więcej niż 7 zadań publicznych. Wskazano też, że 85 proc. powiatów oraz 56 proc. województw, nie realizuje żadnego zadania publicznego z wykorzystaniem floty pojazdów na poziomie wymaganym ustawą.

W wykazie podkreślono, że proponowane w noweli rozwiązania będą realizować reformy związane z przyjętym przez rząd Mateusza Morawieckiego w kwietniu 2021 r. Krajowym Planem Odbudowy.

Miasta powyżej 100 tys., zamieszkuje łącznie ponad 10 mln osób (dane na 2018 r.). Aż 22 milionów Polaków jest posiadaczami prawa jazdy, a po drogach porusza się niemal 20 mln samochodów spalinowych. Przyjęte przez MKiŚ rozwiązania oznaczać będą prawdziwą rewolucję transportową, która dotknie przede wszystkim właścicieli samochodów niespełniających wyśrubowanych norm.  

PAPpap logo / oprac. PR

Głos obywateli? Uwzględnimy… o ile jest zgodny z wytycznymi UE. Czyli Kraków i konsultacje „transportowe”

 

Chaos w Krakowie. Unieważniona uchwała o Strefie Czystego Transportu… wciąż obowiązuje!

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 30 952 zł cel: 500 000 zł
6%
wybierz kwotę:
Wspieram