20 września 2022

Ekoszaleństo trwa. Cały Kraków miałby stać się Strefą Czystego Transportu

(Fot. Robert Neumann / Forum)

W wyniku trwających prac i konsultacji dotyczących poprawy jakości powietrza w Krakowie, wypracowano dokument, który ma być rozwiązaniem „kompromisowym”. Zakłada on, że Kraków w swoich granicach administracyjnych stanie się jedną, wielką Strefą Czystego Transportu.

To na razie założenia, które jednak – po dalszych konsultacjach – mają posłużyć przygotowaniu specjalnej uchwały, która następnie zostanie oddana pod głosowanie na Radzie Miasta.

Jak czytamy, wychodząc naprzeciw mieszkańcom, STC miałaby być wprowadzana „łagodniej” (wymagania dotyczące wieku pojazdów i spełnianych przez te samochody norm emisji spalin EURO) i nie w sześciu etapach, jak planowano, ale w dwóch: pierwszy rozpoczynający się 1 lipca 2024 r. oraz drugi rozpoczynający się 1 lipca 2026 r.

Wesprzyj nas już teraz!

Tak zgodzono się, że pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 stycznia 2023 r. będą podlegały „bardzo łagodnym ograniczeniom”. Jeśli jednak pojazd nie mieszczący się w sugerowanych normach zakupiony zostałoby po tej dacie, będzie od 1 lipca 2024 podlegał surowszym regulacjom. Problem – realnie – najbardziej dotnie starsze pojazdy zasilane olejem napędowym.

Od 1 lipca 2026 r., wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom (w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LGP) – min. norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im lata produkcji, oraz w przypadku pojazdów z silnikami Diesla – min. norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji).

STC w praktyce

Jeżeli ostatnia rejestracja pojazdu miała miejsce przed 1 stycznia 2023, to od 1 lipca 2024 do 30 lipca 2026 taki samochód będzie mógł być użytkowany w Krakowie jeśli spełni warunki:

– dla pojazdów zasilanych Pb lub LPG: Euro1 lub rok produkcji 1992 dla samochodów osobowych i Euro1 lub rok produkcji 1994 dla samochodów ciężarowo-osobowych i ciężarowych

– dla pojazdów zasilanych ON: Euro 2 lub rok produkcji 1996 dla samochodów osobowych lub Euro2 i rok produkcji 1997 dla samochodów ciężarowo-osobowych i ciężarowych.

Jeżeli pojazd zostanie zarejestrowany po 1 stycznia 2023, to od 1 lipca 2024 do 30 lipca 2026  będzie podlegał następującym ograniczeniom (bez podziału na rodzaj pojazdu):

– Pb, LPG – Euro 3 lub rok produkcji 2000

– ON – Euro5 i rok produkcji 2010

Z ograniczeń mają być wyłączone pojazdy historyczne, przeznaczone do przewozu osób z niesprawnościami oraz pojazdy właścicieli 70+.

Jak czytamy, od 1 lipca 2026 r., wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom (w przypadku pojazdów zasilanych Pb i LGP – minimalna norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im lata produkcji, oraz w przypadku pojazdów z silnikami Diesla – min. norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji).

Źródło: krakow.pl

MA

Polacy nie chcą delegalizacji samochodów spalinowych! Podpisz pilny APEL do polskich władz!

 

Eko-komunizm nadchodzi. Zapiski z BOMBY MEGABITOWEJ

„Chodzi o stworzenie nowego świata”. Jan Ardanowski o prawdziwych celach walki z klimatem [VIDEO]

Gorbaczow, Karta Ziemi i ekosocjalizm

Chile. Pęknięta probówka „nowego wspaniałego świata”. Taki los czeka Polaków?

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram