W wyniku trwających prac i konsultacji dotyczących poprawy jakości powietrza w Krakowie, wypracowano dokument, który ma być rozwiązaniem „kompromisowym”. Zakłada on, że Kraków w swoich granicach administracyjnych stanie się jedną, wielką Strefą Czystego Transportu.
To na razie założenia, które jednak – po dalszych konsultacjach – mają posłużyć przygotowaniu specjalnej uchwały, która następnie zostanie oddana pod głosowanie na Radzie Miasta.
Jak czytamy, wychodząc naprzeciw mieszkańcom, STC miałaby być wprowadzana „łagodniej” (wymagania dotyczące wieku pojazdów i spełnianych przez te samochody norm emisji spalin EURO) i nie w sześciu etapach, jak planowano, ale w dwóch: pierwszy rozpoczynający się 1 lipca 2024 r. oraz drugi rozpoczynający się 1 lipca 2026 r.
Wesprzyj nas już teraz!
Tak zgodzono się, że pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 stycznia 2023 r. będą podlegały „bardzo łagodnym ograniczeniom”. Jeśli jednak pojazd nie mieszczący się w sugerowanych normach zakupiony zostałoby po tej dacie, będzie od 1 lipca 2024 podlegał surowszym regulacjom. Problem – realnie – najbardziej dotnie starsze pojazdy zasilane olejem napędowym.
Od 1 lipca 2026 r., wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom (w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LGP) – min. norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im lata produkcji, oraz w przypadku pojazdów z silnikami Diesla – min. norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji).
STC w praktyce
Jeżeli ostatnia rejestracja pojazdu miała miejsce przed 1 stycznia 2023, to od 1 lipca 2024 do 30 lipca 2026 taki samochód będzie mógł być użytkowany w Krakowie jeśli spełni warunki:
– dla pojazdów zasilanych Pb lub LPG: Euro1 lub rok produkcji 1992 dla samochodów osobowych i Euro1 lub rok produkcji 1994 dla samochodów ciężarowo-osobowych i ciężarowych
– dla pojazdów zasilanych ON: Euro 2 lub rok produkcji 1996 dla samochodów osobowych lub Euro2 i rok produkcji 1997 dla samochodów ciężarowo-osobowych i ciężarowych.
Jeżeli pojazd zostanie zarejestrowany po 1 stycznia 2023, to od 1 lipca 2024 do 30 lipca 2026 będzie podlegał następującym ograniczeniom (bez podziału na rodzaj pojazdu):
– Pb, LPG – Euro 3 lub rok produkcji 2000
– ON – Euro5 i rok produkcji 2010
Z ograniczeń mają być wyłączone pojazdy historyczne, przeznaczone do przewozu osób z niesprawnościami oraz pojazdy właścicieli 70+.
Jak czytamy, od 1 lipca 2026 r., wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom (w przypadku pojazdów zasilanych Pb i LGP – minimalna norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im lata produkcji, oraz w przypadku pojazdów z silnikami Diesla – min. norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji).
Źródło: krakow.pl
MA
Polacy nie chcą delegalizacji samochodów spalinowych! Podpisz pilny APEL do polskich władz!
„Chodzi o stworzenie nowego świata”. Jan Ardanowski o prawdziwych celach walki z klimatem [VIDEO]
Chile. Pęknięta probówka „nowego wspaniałego świata”. Taki los czeka Polaków?