Filipiński biskup Guillermo Afable wezwał duchownych, zakonników i świeckich, by podjęli działania na rzecz ustanowienia dogmatu o Maryi Pośredniczce Wszystkich Łask. Kwestia ta może być rozważona przez papieża, gdy pojawi się „sensum fidelium,” czyli „poczucie wierzących” odnośnie wszechpośrednictwa Maryi.
22 sierpnia podczas święta patronalnego Maryi Pośredniczki Wszystkich Łask w katedrze w Digos, biskup Afable prosił zgromadzonych, aby wsparli ruch – zainicjowany przez kardynała Ricardo Vidal z Jaro, abpa Angela Lagdameo z Cebu, abp Jose Palmy z Batanes, bp prałata Camilo Gregorio z Cotabato, biskupa pomocniczego Jose Colin z Bagaforo i Cebu oraz emerytowanego biskupa pomocniczego Antonio Ranola – na rzecz ogłoszenia nowego dogmatu o Maryi.
Wesprzyj nas już teraz!
W celu popularyzacji idei, biskupi zainicjowali „krucjatę modlitewną” i propagują praktykę poświęcenia się Maryi zgodnie z zaleceniami św. Ludwika Marii Gringion de Montfort. Duchowni zabiegają także o poparcie biskupów na całym świecie dla swojej inicjatywy, wzywając ich do podpisania stosownej petycji.
Jovi Atanacio, filipiński świecki zaangażowany w upowszechnianie kultu Maryi jako pośredniczki wszystkich łask wyraził nadzieję, że ruch w końcu odniesie sukces i Watykan ostatecznie potwierdzi nowy tytuł Maryi, który sama Matka Boża miała objawić w 1948 roku siostrze Teresing L. Castillo z klasztoru karmelitanek w filipińskiej miejscowości Lipa.
Atanacio tłumaczył, że chociaż Kościół od wieków uznaje Maryję za pośredniczkę łask, to jednak w Lipa Matka Boża dobitnie potwierdziła, iż jest pośredniczką wszystkich łask. Bez jej pośrednictwa nie może więc być zbawienia, nawrócenia itp.
Podczas uroczystości w katedrze w Digos bp Afable podkreślił, iż dogmat mógłby być ustanowiony, ale po wykazaniu istnienia „sensus fidelium.”
Filipińscy hierarchowie nawiązali do ruchu zainicjowanego na początku 20. wieku przez belgijskiego prymasa, kard. Joseph Desire Merciera. Prymas napisał petycję do Ojca św., proszącą o rozwinięcie doktryny o Maryi Pośredniczce Wszystkich Łask. 8 września 1918 roku w liście skierowanym do wiernych hierarcha belgijski pisał, że wszczyna krucjatę modlitewną, która ma doprowadzić do ogłoszenia dogmatu o Maryi Pośredniczce Wszystkich Łask.
Zabiegi biskupa przyczyniły się m.in. do ustanowienia przez papieża Benedykta XV święta Maryi Pośredniczki Wszystkich Łask w 1921 r. W tym samym roku kard. Mercier skierował pismo do biskupów na całym świecie z prośbą o wsparcie jego inicjatywy. Wielu hierarchów odpowiedziało pozytywnie na list belgijskiego prymasa. Pod petycją Merciera podpisał się m.in. cały episkopat Chin, a także trzech biskupów z Filipin: ks. Alfredo Verzosa z diecezji Lipa, ks. Juan Bautista Gorordo z diecezji w Cebu i nuncjusz abp Guglielmo Piani. Do tej właśnie inicjatywy nawiązują obecnie hierarchowie filipińscy.
Kościół w swoim nauczaniu wielokrotnie podkreślał, że Maryja jest pośredniczką wszelkich łask. Pius IX, Leon XIII, Pius X, Benedykt XVI także wskazywali, iż wszelkie łaski wierny lud uzyskuje wyłącznie za wstawiennictwem i pośrednictwem Maryi.
Benedykt XIV w bulli „Gloriosae Dominae” z 27 września 1748 r. napisał: „Ta Panna jest jak niebiańska rzeka, poprzez którą prąd wszystkich łask i darów wpływa do serc biednych i śmiertelnych ludzi”. Leon XIII w „Octobri mense” z 22 września 1891 r. zauważył, że: „Ze zgody Panny na wcielenie, można wyciągnąć logiczny wniosek, że my niczego z całego skarbu łask, które Pan nam dał… nie dostaliśmy oprócz tego, co od Maryji; i że tak, jak nikt nie może dojść do Ojca, jak przez Syna, tak nikt nie może dojść do Chrystusa, jak przez Maryję”.
Źródło: cbcpnews.com., pressreader.com., AS.