22 października zmarł O. Gustavo Gutierrez, teolog uznawany za jednego z głównych twórców „Teologii Wyzwolenia”. Nurt ten, szukający pojednania pomiędzy katolicyzmem a marksizmem, doczekał się krytyki istotnych dla niego tez za pontyfikatu Jana Pawła II. Sam Gutierrez, choć nie popadł w oficjalny konflikt z Kościołem, usłyszał wezwanie do rewizji głoszonych poglądów. Mimo to pamięć o zmarłym w pięknych słowach uczcił papież Franciszek. Nazywał peruwiańskiego dominikanina „człowiekiem Kościoła”. Słowa Ojca Świętego doczekały się mocnej odpowiedzi.
– Myślę o Gustavo i wszyscy wspólnie się za niego modlimy. Oby spoczywał w pokoju – mówił papież po śmierci współtwórcy „Teologii Wyzwolenia”. Ojciec Święty nazwał zmarłego w przemówieniu w Auli Synodalnej „człowiekiem Kościoła, który wiedział, by milczeć, kiedy musiał milczeć, wiedział jak cierpieć, kiedy musiał znosić cierpienie”. – Potrafił nieść tak wiele apostolskich owoców i tak bogatą teologię – dodawał Franciszek.
Słowa następcy Św. Piotra doczekały się odpowiedzi księdza Jose Luisa Aberasturiego. W artykule dla hiszpańskiego portalu infocatolica.com kapłan zwracał uwagę, że przez „najbardziej progresywną” część Kościoła Gutierrez został „wysłany szybką drogą do nieba”.
Wesprzyj nas już teraz!
Tymczasem w opinii kapłana, peruwiański dominikanin zdobył zasługę jedynie w oczach ludzi „o duszy czerwonej jak szkarłat, jak pismo mówi o grzechu”. Do pożytku Kościoła w żadnym wypadku jednak się nie przyczynił.
Według duchownego jedynym „wielkim” dziełem, jakiego można dopatrzeć się w życiu Gutierreza, było stworzenie „teologii wyzwolenia” i zarażenie nią wielu hierarchów katolickich w Ameryce Południowej.
Zdaniem księdza Aberasturiego nurt ten niewiele ma jednak wspólnego z refleksją teologiczną, a jest raczej pretekstem do nadania chrześcijaństwu komunistycznego zwrotu. „Nie jest teologią, choć się na niej wznosi i opiera: Twierdzenie, że marksizm jest zasadą interpretacji nie tylko teologii, ale i Słowa Bożego (…) brzmi bluźnierczo”, opisywał współtworzoną przez Gutierreza myśl kapłan.
Jak dodawał duchowny, opiewanie „zasług” Gutierreza pozostaje w sprzeczności z sytuacją Kościoła w Ameryce Południowej, na który jego myśl wpłynęła w olbrzymim stopniu. Przejęty teologią wyzwolenia południowo-amerykański katolicyzm przegrywa, zdaniem kapłana, „z sektami, protestantami wszelkiej maści”, a także szerzącą się przemocą. Zainspirowanie hierarchów kontynentu nurtem „teologii wyzwolenia” to istotna przyczyna obecnego stanu rzeczy, uważa ks. Aberasturi.
Zmarły o. Gustavo Gutierrez doczekał się upomnień i nieprzychylnych słów z ust byłego prymasa Peru, kard. Juana Luisa Ciprianiego. Purpurat wezwać miał twórcę „teologii wyzwolenia” do zrewidowania jego poglądów. Przypomniał, że żądanie takie wysunęła wobec niego również Kongregacja Doktryny Wiary. Jak dodawał, studiując „Instrukcję o niektórych aspektach Teologii Wyzwolenia”, wydaną przez kard. Josepha Ratzingera, widać, że potępiła ona część twierdzeń peruwiańskiego dominikanina.
Źródła: infocatolica.com, infovaticana.com
FA
Zakonnik nawrócony z „teologii wyzwolenia” wskazuje na jej rolę w destrukcji katolicyzmu
Fratelli tutti i teologia wyzwolenia. Ks. prof. Paweł Bortkiewicz o nowej encyklice