W tym roku we Francji ponad 12 tysięcy osób dorosłych i młodzieży przyjmie podczas liturgii Wigilii Paschalnej sakrament Chrztu świętego – poinformował tamtejszy episkopat podczas środowej konferencji prasowej w Paryżu.
Podobnie jak w ubiegłym roku, diecezje Francji (łącznie 104) odnotowują gwałtowny wzrost liczby katechumenów. Z 28 procent w 2023 roku, wzrost ten w roku obecnym przekroczy próg 30 procent. Łącznie w tym roku w Wielkanoc ochrzczonych zostanie 7 135 dorosłych i ponad 5 000 nastolatków (tj. tylko uczniów szkół średnich, ponieważ uczniowie szkół podstawowych nie są uwzględniani w badaniu).
Wesprzyj nas już teraz!
Katechumeni są coraz młodsi. 36 procent nowych katolików to osoby w wieku 18 – 25 lat, zwłaszcza studenci.
Potwierdza się zaobserwowana w ubiegłym roku tendencja ożywienia na obszarach wiejskich, gdzie mieszka 29 procent dorosłych katechumenów. Obecnie trzy prowincje kościelne o największym wzroście (więcej niż 50 proc.) to Besançon, Dijon i Clermont, wszystkie głównie wiejskie. W szczególności diecezja Saint Claude (departament Jura) odnotuje najwyższy wzrost w tym roku, z ponad dwukrotnie większą liczbą katechumenów niż w roku ubiegłym.
Jedna czwarta dorosłych katechumenów pochodzi z „rodzin bezwyznaniowych”. Pomimo, że nadal znaczna większość dorosłych katechumenów pochodzi z rodzin o tradycji chrześcijańskiej, to odsetek ten maleje z każdym rokiem – informuje francuski episkopat.
Podczas konferencji prasowej Jean-Yves Lépine, neofita (to znaczy: ochrzczony w ubiegłym roku) z diecezji wersalskiej, również złożył swoje świadectwo: – Dla mnie podjęta przeze mnie „podróż katechumenalna” była wyraźnie wynikiem spotkań: księży, którzy słuchali, radosnej i dynamicznej wspólnoty parafialnej. Dzięki nim odkryłem Kościół, który jest otwarty, gościnny i niezwykle różnorodny! W obliczu społeczeństwa, które wydaje się coraz bardziej materialistyczne i zdaje się promować formę konsumpcyjnego indywidualizmu, bycie chrześcijaninem i katolikiem (to znaczy uniwersalnym, powszechnym) oznacza doświadczanie, że dobro, to jest troska, uwaga, a szerzej Miłość, jest warte więcej niż dobra, czyli posiadanie, bogactwo, władza lub chwała – wyznał.
Źródło: KAI
RoM