14 marca 2012

Największy artysta Brazylii – którego rzeźby, choć wykonane w XVIII stuleciu, czyli w rozkwicie portugalsko-brazylijskiego baroku, siłą wyrazu przywołują na myśl figury z portali gotyckich katedr – był kaleką, a większość jego dzieł powstała w warunkach iście heroicznych.

Antonio Francisco Lisboa (ok. 1730-1814), powszechnie znany jako Aleijadinho („mały kaleka”) był synem portugalskiego architekta i czarnoskórej niewolnicy. Edukację zakończył na szkole podstawowej, by od wczesnej młodości pracować w atelier znanych rzeźbiarzy sztuki sakralnej, poźniej zaś – rozwijać własną twórczość.

Wesprzyj nas już teraz!

Oto dotknięty w roku 1777 rodzajem trądu artysta utracił część stopy (co zmusiło go do przemieszczania się na kolanach) oraz palce, wskutek czego musiał sobie radzić, mocując narzędzia rzeźbiarskie do pięści. Ale geniusz nie zna ograniczeń

 

Pomimo coraz silniej dokuczającego mu kalectwa Aleijadinho zdołał ukończyć swe najwybitniejsze dzieła, między innymi dwanaście wykonanych z kamienia mydlanego figur proroków i sześćdziesiąt sześć naturalnej wielkości posągów Drogi Krzyżowej dla sanktuarium Bom Jesus de Matosinhos w Congonhas do Campo w stanie Minas Gerais.

 

Juan Miguel Montes


Tekst ukazał się w nr. 20 dwumiesięcznika „Polonia Christiana” 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(0)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Skutecznie demaskujemy liberalną i antychrześcijańską hipokryzję. Wspieraj naszą misję!

mamy: 144 167 zł cel: 300 000 zł
48%
wybierz kwotę:
Wspieram