Francuska Krajowa Komisja ds. Informatyki i Wolności (CNIL) nałożyła wielomilionowe kary na Google i Facebook. Śledczym nie spodobała się polityka popularnych „ciasteczek” (ang. cookies), dzięki którym cyfrowi giganci optymalizują ofertę reklamową.
Google ma zapłacić 150 mln euro, natomiast firma Marka Zuckerberga – 60 mln. CNIL stwierdziła, że strony facebook.com, google.fr i youtube.com (posiadany przez Google) nie pozwalają odrzucać plików cookie instalowanych na komputerach użytkowników tych platform. Pliki cookie są wykorzystywane do zbierania informacji o tematyce przeglądanych stron, w celu optymalizacji algorytmu proponującego reklamy dla danego użytkownika.
CNIL poinformował o ogromnej ilości skarg składanych na koncerny. W uzasadnieniu grzywny CNIL stwierdziło, że Google poprzez „uczynienie mechanizmu odmowy bardziej złożonym, w rzeczywistości zniechęca użytkowników do odrzucania plików cookie i zachęca ich do prostszego kliknięcia przycisku „Akceptuję”. Podobna, uciążliwa procedura towarzyszy akceptacji plików cookie w przypadku Facebooka.
https://www.facebook.com/CNIL/posts/10158191709043204
Koncerny mają trzy miesiące na zmianę polityki cookies we Francji, w przeciwnym wypadku muszą zapłacić 100 tys. euro za każdy dzień opóźnienia. Wysokość kary oparto o dochody jakie uzyskują cyfrowi giganci nad Sekwaną. Przedstawiciele Google oraz Facebooka wyrazili zdumienie werdyktem oraz zapowiedzieli przyjrzenie się orzeczeniu.
Źródło: polsatnews.pl
PR