Francuskie Centrum Prewencji Przeciw Wypaczeniom Sekciarskim Związanych z Islamem (CPDSI) opublikowało raport, z którego wynika, że dżihadyści coraz częściej rekrutują przez internet oraz za pomocą gier komputerowych indywidualizując w ten sposób propagandę kierowaną do konkretnych, młodych ludzi.
Dzięki takim działaniom muzułmańska propaganda rozszerza swoje kręgi i dotyka niemal wszystkich klas społecznych. Najbardziej zyskuje ona posłuch wśród młodzieży mającej trudności w życiu społecznym i rodzinnym. Z przeprowadzonych przez CPDSI ankiet wynika, że podatność na indoktrynację w 80 proc. przejawiają członkowie rodzin ateistycznych. To również osoby z takich rodzin najczęściej wyjeżdżają do Syrii i Iraku, by walczyć tam w szeregach wojowników Państwa Islamskiego. Tylko 10 proc. rekrutów do armii dżihadystów miało dziadków pochodzących z emigracji. Najwięcej jest ich wśród klasy średniej (67 proc).
Wesprzyj nas już teraz!
Dżihadyści najczęściej idee dżihadu szerzą wśród młodych ludzi w wieku od 15 do 21 lat (63 proc.). Popularyzacja islamu odbywa się głównie przez internet, a także za pomocą gier komputerowych. Mahometanie ogłaszają się też na Facebooku, tworząc fanpage. Przekaz muzułmańskich propagandzistów jest bardzo zróżnicowany, w zależności od potrzeb potencjalnego kandydata. Dżihadyści opracowali kilka głównych narracji propagandy, nazywanej metodą: model heroicznego kawalera (kierowany głównie do chłopców), wyjazd w celach humanitarnych (kierowany do dziewczyn), model nosiwody (dla szukających swojego przywódcy).
Raport CPDSI może zaskakiwać, bo stawia tezę, że islamskiej propagandzie najczęściej ulegają niekoniecznie islamiści, ale ci, wśród których zaburzony został proces wychowania. Nie utrzymujące silnych więzi z najbliższymi dziecko może ulegać muzułmańskim grupom.
Jak twierdzi raport, rekruci w armii Państwa Islamskiego radykalnie się zmieniają, przywdziewając muzułmańskie szaty czy zmieniając imiona.
FLC