Od miesiąca ciągnie się wrzawa w hiszpańskich mediach. Wywołał ją papież Franciszek, listem skierowanym pod koniec września br. do władz Meksyku, z okazji 200-lecia niepodległości państwa. W odpowiedzi na liczne żądania lewicowego prezydenta Andresa Lópeza Obradora papież poprosił o wybaczenie “grzechów osobistych i społecznych”, popełnionych podczas podboju Meksyku przez Hiszpanię. Słowa te wywołały trwającą do dzisiaj gwałtowną polemikę w środkach przekazu z udziałem polityków. Ostro skrytykowali tę wypowiedź członkowie konserwatywnego ugrupowania Vox i centroprawicowej Partii Ludowej, w tym były premier José María Aznar.
Media sprzyjające papieżowi przypomniały, że już w 2015 w Santa Cruz w Boliwii Franciszek przeprosił za podbój Nowego Świata przez Hiszpanów i Portugalczyków. Wskazały także, że nie było to novum wśród wystąpień papieskich, gdyż zarówno św. Jan Paweł II, jak i Benedykt XVI wskazywali na błędy popełnione w okresie kolonizacji obu Ameryk.
W obecnej dyskusji, wywołanej słowami Franciszka, głos zabrał również nuncjusz apostolski abp Bernardito Auza. Jego zdaniem najnowsza wypowiedź Franciszka utrzymana jest w duchu, który zainicjował Jan Paweł II. Pochodzący z Filipin dyplomata papieski przypomniał, że polski papież już w 1992 prosił o wybaczenie grzechów Kościoła wobec podbitej przez kolonizatorów miejscowej ludności.
W dyskusji iberyjskich mediów nie brak opinii wskazujących, że kolonizatorzy z Europy nie tylko przynieśli Nowemu Światu postęp, ale uwolnili też miejscową ludność od panujących tam wcześniej “krwawych cywilizacji”, które min. składały swoim bóstwom krwawe ofiary z ludzi. Obrońcy Europejczyków zwracają uwagę na odkrywane w ostatnich latach przez archeologów zbiorowe mogiły ofiar tych obrzędów. Hiszpanie i Portugalczycy głosili również Amerykom Ewangelię, a wielu świętych i błogosławionych Kościoła wsławiło się obrona autochtonów przed terrorem świeckich kolonistów, w tym najwybitniejsi hiszpańscy teologowie Francisco de Vittoria, Bartolomeo de Las Casas i Domingo de Soto. Poprawę losu rodzimej ludności zapewniały też prowadzone przez Jezuitów „redukcje”. W 1537 roku w sprawie wyzysku Indian głos zabrał papież Paweł III. Bullą Sublimis Deus zabronił brania ludności rdzennej w niewolę (jak również wszystkich innych ludzi), oraz stwierdzał, że przysługuje im prawo własności i wolności.
Źródła: papalencyclicals.net, KAI
FA