„Noś maseczkę, zdrowy rozsądek nic nie kosztuje” – przekonywały czołowe stacje telewizyjne i rozgłośnie radiowe. Ile było w tym rozsądku, a ile biznesowych kalkulacji? Pewien obraz „pandemicznej” propagandy w mediach ukazują dane Ministerstwa Zdrowia.
Dane podała „Gazeta Wyborcza” powołując się na informację uzyskaną z Ministerstwa Zdrowia. Przekazane informacje dotyczyły lat 2020 i 2021.
Jak się okazuje, w pierwszym roku „pandemii” (2020) MZ stawiało na promocję noszenia maseczek – to kosztowało w sumie niemal 9 mln zł. I tak, spośród największych mediów – TVP, Polsat i TVN, dostały po 2 mln zł za emisję 15- i 30-sekundowych spotów „Noś maseczkę, zdrowy rozsądek nic nie kosztuje”. TVN dodatkowo prawie 50 tys. zł za to, że w programie „Dzień dobry TVN” poruszono temat domowej opieki medycznej. Za poruszenie tego samego tematu w programie „Pytanie na śniadanie” TVP otrzymała 15 tys. zł. „Dostała jeszcze 480 tys. za produkcję i emisję spotu. Niestety, MZ nie wyjaśniło jakiego” – czytamy.
Wesprzyj nas już teraz!
W roku 2021 propagowano nieco inne tematy. To np. kampania „Powiedz, co czujesz, zdemaskuj emocje”, skierowana do dzieci i młodzieży i zwracająca uwagę na problemy psychiczne młodych. Na cel przeznaczono prawie 3 mln zł, a połowę tej kwoty otrzymała TVP, resztę Polsat (1 mln zł) i RMF (400 tys. zł).
Kolejne 5 mln zł MZ wydało na promocję programu Profilaktyka 40+. Tu najwięksi nadawcy (TVP, TVN, Polsat) otrzymali po ok. 800 tys. zł. Program promowała też TV Trwam (ok. 430 tys. zł), Telewizja wPolsce (ok.231 tys. zł) oraz „Gazeta Polska” i „GPC” (ok. 120 tys. zł).
Z zestawienia za rok 2021 wynika, że w sumie na kampanie medialne MZ zapłaciło TVP niemal 2,4 mln zł. Prawie 1,8 mln otrzymała Telewizja Polsat, łącznie niecałe 900 tys. otrzymały liczne, małe katolickie rozgłośnie radiowe, prawie 800 tys. zł trafiło do TVN. Na liście są też agencje reklamowe. Środki pochodziły z funduszu COVID-19.
Źródło: PAP, Gazeta Wyborcza
Oprac. MA