Średnio 941 zł wydadzą Polacy na organizację tegorocznej Wielkanocy – wynika z badania IBRiS dla PAP. Częściej niż rok temu będziemy też w tym czasie pracować.
Nadchodzącą Wielkanoc z rodziną zamierza spędzić 81,5 proc. respondentów – o 10,7 pp więcej niż rok temu – wynika z badania IBRiS przeprowadzonego dla Polskiej Agencji Prasowej (PAP). Na aktywnie spędzone święta, np. na rowerze czy spacerze, wskazało 40,8 proc. badanych o 14 pp. więcej w ujęciu rocznym. Więcej też osób zamierza uczestniczyć w uroczystościach religijnych i modlitwie – 29,6 proc., o 5,8 pp więcej.
Wśród ankietowanych znaleźli się też i ci, którzy w czasie świąt planują oglądać filmy i seriale, choć ich liczba w ciągu roku spadła o 14,1 pp, z 36,4 proc. do 22,3 proc. Na leniwe święta liczy 20,4 proc. Polaków o 6,4 pp mniej wobec poprzedniego roku. Chociaż nieliczni uczestnicy badania (5,8 proc.) przyznali, że Wielkanoc spędzą w pracy lub na nauce, ma być ich o 1 pp więcej. Wyjazd w tym czasie planuje 6,1 proc. – to wzrost o 0,2 pp w ujęciu rocznym.
Wesprzyj nas już teraz!
Coraz więcej Polaków deklaruje podtrzymywanie świątecznych tradycji. W tym roku 73,8 proc. osób zamierza iść do kościoła ze święconką – to wzrost o 7,7 pp w ujęciu rocznym. Pisanki chce zdobić 59,8 proc. ankietowanych – o 1,2 pp więcej, a polewanie wodą w śmigusa dyngusa planuje 55,3 proc. – o 5,2 pp więcej. W Wielki Piątek post chce zachować 56,4 proc. osób – o 10,6 pp więcej niż w 2024 roku.
W porannej mszy rezurekcyjnej swoje uczestnictwo deklaruje 38,7 proc. ankietowanych, czyli o 13,5 więcej rdr. Prezenty dla dzieci szykuje 44,2 proc. badanych – to wzrost o 6,3 proc. rdr.
Wśród potraw, które pojawią się na świątecznym stole, najchętniej sięgniemy po żurek (28,1 proc., wzrost o 8,3 pp w ujęciu rocznym), jaja w majonezie (15,7 proc. – spadek wobec ubiegłego roku o 1,6 pp), białą kiełbasę (10,9 proc., spadek o 1,9 pp). Co dziesiąta osoba (10,2 proc.) ma chęć na biały barszcz (wzrost o 0,9 pp), 7,9 proc. na jaja faszerowane (wzrost o 0,2 pp), a 7,5 proc. – sałatkę jarzynową – o 7,4 pp mniej. Więcej ankietowanych w tym roku skosztuje mazurka (6,4 proc., wzrost o 0,8 pp), a mniej – lukrowanej baby (2,9 proc., spadek o 2,3 pp).
IBRiS zapytał Polaków również o to, co wpływa na ich decyzje zakupowe. Okazało się, że dla 63,3 proc. osób najważniejsze są wcześniejsze dobre doświadczenia; dla 41,3 proc. istotne są promocje i obniżki cen, a 40,4 proc. wskazało na patriotyzm gospodarczy, czyli wybór polskich produktów. Rzadziej ankietowani wymieniali ekologię (12,3 proc.), polecenia bliskich (13,9 proc.) oraz wpływ influencerów (5,7 proc.).
– Polacy pozostają wierni tradycji i rodzinnemu wymiarowi świąt – zwrócił uwagę Kamil Smogorzewski z IBRiS, cytowany w informacji opisującej wyniki badania. Jednocześnie – jak dodał – widać dużą świadomość konsumencką, czyli przywiązanie do jakości, pochodzenia produktów i wcześniejszych doświadczeń wyprzedza wpływ reklamy czy mediów społecznościowych. – Jednak wciąż promocje wygrywają z patriotyzmem gospodarczym – wskazał Smogorzewski.
Badanie przeprowadzono metodą CATI w dniach 4-5 kwietnia 2025 r. wśród 1068 dorosłych Polaków. Natomiast badanie porównawcze z 22-23 marca 2024 r. przeprowadzono tą samą metodą na próbie 1000 dorosłych Polaków.
Źródło: PAP