Nazwa aniołów jest ich zajęciem, nie naturą. Bowiem wedle natury nazywają się duchami. Kiedy bowiem są posyłani z niebios ku zwiastowaniu ludziom, z samego owego zwiastowania nazywają się posłami tzn. aniołami. Z natury bowiem są duchami. Wtedy zaś nazywają się aniołami, kiedy są posyłani – pisał św. Izydor z Sewilli („Sentencje” , księga 1, rozdział 10).
Wszystkie moce niebiańskie otrzymują wspólne imię Aniołów, ponieważ one wszystkie, tak niższe, jak wyższe, posiadają jednakową zdolność upodabniania się do Boga i przyjmowania, bardziej lub mniej, promieniowania światła, które pochodzi od Boga.
Wesprzyj nas już teraz!
„Pisma teologiczne” Pseudo-Dionizy Areopagita
Pierwsza hierarchia anielska
Każde imię przydane intelektom niebiańskim odpowiada boskim przymiotom osadzonym w każdym z nich (…) święte imię Serafinów oznacza tych, którzy płoną ogniem lub tych, „którzy gorzeją (miłością)”. Natomiast imię Cherubinów – tych, „którzy są pełni wiedzy” lub tych, „którzy rozlewają mądrość” (…) w tej pierwszej z hierarchii niebiańskich pełnią świętą służbę substancje najwznioślejsze: (…) bez żadnego pośrednictwa jest ona osadzona w najbliższym sąsiedztwie Boskości (…). Stąd nazywa się jej przedstawicieli „gorejącymi” i „Tronami”.
„Pisma teologiczne” Pseudo-Dionizy Areopagita
SERAFINI
Imię Serafinów wyraziście oddaje ich wieczny i nieprzerwany obrót wokół boskich rzeczywistości i ich rozgrzewające ciepło i zapalczywość, i kipiący, nigdy nie ustający i nigdy niesłabnący rozpęd wiecznotrwałego poruszenia, i zdolność upodabniania do siebie i energicznego wynoszenia w górę niżej stojących, przez ożywienie i rozpalenie w nich tego samego żaru, którym sami są wypełnieni. Imię to oznacza także ich oczyszczającą moc, wypalającą jak piorun i jak ogień niszczącą wszystko, co skażone, i ich nietajoną i niedającą się ugasić umiejętność i przechowywania, i udzielania światła, które rozprasza i rozpędza opasujący mrok ciemności.
„Pisma teologiczne” Pseudo-Dionizy Areopagita
CHERUBINI
Natomiast imię Cherubinów wyraża ich zdolność poznawania i oglądania Boga, i odbierania w najwyższym stopniu Jego światła, i kontemplowania piękna boskiej zwierzchności w Jej pierwotnej potędze, i napełnianie się bogactwem darów mądrości, jeszcze zdolności przekazywania bez ograniczeń substancjom im podległym tego wylewu mądrości, którą sami otrzymali.
„Pisma teologiczne” Pseudo-Dionizy Areopagita
TRONY
Co do imienia najwznioślejszych i najdostojniejszych Tronów, to wskazuje ono na ich doskonałą niezależność od wszystkiego zepsucia ziemską nieczystością i ich ponadświatowe dążenie do wysokości, i nieporuszoną wrogość do wszystkiego, co marne i niskie, i ich niezmienne i mocne, ze wszystkich sił, trwałe osadzenie przy Tym, który jest prawdziwie Najwyższy, i ich gotowość przyjmowania objawień Boskiej Zwierzchności, w sposób i całkowicie wolny od zmysłowego skażenia, i niematerialny, i wreszcie ich zdolność noszenia w sobie Boga i gorliwego otwierania się na boskie dary.
„Pisma teologiczne” Pseudo-Dionizy Areopagita
Druga hierarchia anielska
PANOWANIA
Objawione imię świętych Panowań oznacza jak sądzę, że one – niezależne i wolne od wszystkich ziemskich pożądań i niewzruszone wobec tyranii tych mocy, które zatraciły podobieństwo do Boga – wznoszą się w górę (…) I na wzór samego Pana, tak jak tylko mogą, kształtują siebie w swojej dobroczynności modelują podwładne im substancje, i wyrzekają się wszelkich złudnych mniemań, zwracają się, w całej swojej pełni, do Tego, który jest prawdziwie Panem, i uczestniczą, tak jak tylko mogą, w wiecznotrwałym i boskim Pryncypium wszelkiego panowania.
„Pisma teologiczne” Pseudo-Dionizy Areopagita
MOCE
Moce (…) ich imię wskazuje na jakąś nieprzezwyciężoną i niezachwianą cnotę męstwa, naśladującego we wszystkich swoich czynach boskie dzieła, męstwa, które nie traci siły ani nie słabnie pod ciężarem przydzielonego mu światła Boskiej Zwierzchności, które przemożną siłą wznosi się do naśladowania Boga i nigdy nie spowalnia swojego wiecznego ruchu ku boskości z powodu jakiejś małoduszności, lecz niewzruszenie wpatruje się w tę nadsubstancjalną Moc, będącą źródłem wszelkiej mocy, i samo staje się prawdziwym obrazem tej mocy, której formę, w stopniu, w jakim to możliwe, odzwierciedla.
„Pisma teologiczne” Pseudo-Dionizy Areopagita
WŁADZE
Imię świętych Władz odsłania ich hierarchiczną równość z boskimi Panowaniami i Mocami, a więc ich doskonałe i harmonijne uporządkowanie, uzdatniające je do przyjmowania boskich darów, i pokazuje, że istnieje ponadświatowy i intelektualny porządek władzy, która nie nadużywa w sposób tyrański swojego zwierzchniego władania wobec niżej stojących, ale wznosi się z zapałem i pięknym ładzie ku boskim rzeczywistością – pociągając za sobą w swojej dobroci substancje niższego rzędu.
„Pisma teologiczne” Pseudo-Dionizy Areopagita
Trzecia hierarchia anielska
ZWIERZCHNOŚCI
Nazwa Zwierzchności niebiańskich wskazuje rzeczywiście na ich boską zwierzchność i hegemonię – z właściwą mocą obdarzonym prawami rozkazywania – którą sprawują w obrębie swojego świętego stopnia, i ich zdolność pełnego zwracania się do tej Zasady, która jest ponad wszelką zasadą, i na dar skutecznego doprowadzenia innych do Niej, i formowanie siebie (…) na wzór tej Zasady.
„Pisma teologiczne” Pseudo-Dionizy Areopagita
ARCHANIOŁOWIE
Święty chór Archaniołów, jak i inne chóry zajmujące środkową pozycję we wszystkich hierarchiach, zawiera w sobie pewne elementy obu krańcowych chórów, a więc łączy się i ze świętymi Zwierzchnościami i ze świętymi Aniołami. Jego związek z tymi pierwszymi wynika stąd, że tak jak one, w sposób niezapośredniczony, zwraca się ku nadsubstancjalnej Zasadzie i – (…) kształtuje się na jej podobieństwo. Z tymi drugimi natomiast łączy się w tym sensie, że należy również do kategorii posłańców światła Boskiej Zwierzchności, które otrzymuje hierarchicznie, od pierwszych potęg niebiańskich i dalej przekazuje w swojej dobroci Aniołom, a poprzez Aniołów objawia je nam, analogicznie do świętych zdolności otrzymywania światła boskich tajemnic u każdego z nas.
„Pisma teologiczne” Pseudo-Dionizy Areopagita
ANIOŁOWIE
Aniołowie (…) dopełniają i zamykają wszystkie stany niebiańskich intelektów, ponieważ pomiędzy substancjami niebiańskimi są tymi, które posiadają w stopniu najwyższym właściwości anielskie.
„Pisma teologiczne” Pseudo-Dionizy Areopagita
Wybór: Magdalena Żuraw