Joanna d’Arc, bohaterka narodowa Francji i święta Kościoła katolickiego zostanie przedstawiona w najnowszej sztuce teatru Globe (założonego przez samego Williama Shakespeare’a) jako osoba z psychicznymi zaburzeniami tożsamości płciowej. Wiadomość o sztuce wywołała sprzeciw katolickiej opinii publicznej.
„Nasza nowa sztuka Ja, Joan pokazuje Joan jako legendarnego przywódcę, który używa zaimków „oni/one”. Nie jesteśmy pierwszymi, którzy przedstawiają Joan w ten sposób i nie będziemy ostatnimi. Nie możemy się doczekać, kiedy podzielimy się tą produkcją ze wszystkimi i odkryjemy tę kulturową ikonę” – zapowiadają autorzy sztuki w mediach społecznościowych, unikając nadania jej jednoznacznie kobiecego imienia.
W piątkowym oświadczeniu dyrektor artystyczna sztuki, Michelle Terry, powiedziała: „Historia dostarczyła niezliczonych i wspaniałych przykładów Joan przedstawianej jako kobiety. Ta produkcja to po prostu możliwość innego punktu widzenia”. Zdaniem Terry, adaptacje sztuk teatralnych czynią „wszystko możliwym”, ponieważ „teatry nie zajmują się rzeczywistością historyczną”.
Wesprzyj nas już teraz!
Premiera spektaklu, który sam teatr określa jako „dziwaczny i pełen nadziei”, odbędzie się 25 sierpnia. W rolę świętej wcieli się Isobel Thom, która sama identyfikuje się jako „niebinarna”. Sztuka przedstawia rolę św. Joanny w wojnie stuletniej między Francją a Anglią, chociaż nie jest jasne, jakie wydarzenia historyczne zostaną uwzględnione.
Jak podkreśla konserwatywny katolicki portal NC Register, dla katolików św. Joanna d’Arc jest symbolem czystości i odważnej kobiecości, zdolnej poświęcić życie w poszukiwaniu prawdy. Jak zwraca uwagę część opinii publicznej, przedstawienie bohaterki jako osoby „niebinarnej” wpisuje się w rewolucyjny nurt odbierania znaczenia wybitnym historycznym kobiecym postaciom na rzecz kolejnych wytworów subkultury LGBT.
„Proszę, przestańcie mówić, że niesamowite kobiety nie są tak naprawdę kobietami” – napisała Abigail Favale, katolicka profesor i ekspert w dziedzinie studiów nad płcią i feministycznej krytyki literackiej. Favale jest autorką książki „The Genesis of Gender: A Christian Theory”.
To nie pierwszy przypadek przepisywania klasycznych dzieł kultury anglsosaskiej przez pryzmat ideologicznych założeń teorii gender. W Nowym Jorku, Roundabout Theatre Co. na Broadwayu ogłosił, że uwielbiany broadwayowski musical „1776” przedstawi Ojców Założycieli rewolucji amerykańskiej wyłącznie przez „aktorów, którzy identyfikują się jako kobiety, osoby transpłciowe i niebinarne”.
Źródło: ncregister.com
PR