Czy Judasz mógł zostać zbawiony? Pan Jezus bardzo ostro ocenia tego, który Go zdradzi. Ojcowie Kościoła nigdy nie próbowali go rehabilitować; tak czynili raczej heretyccy gnostycy. O Judaszu mówił w rozmowie z PCh24 TV kamilianin o. dr Michał Ziółkowski, autor książki „Biblijny ślad pięty. Na tropach Antychrysta”.
– Jezus mówi o swoim zdrajcy: «Lepiej by było dla tego człowieka, gdyby się nigdy nie narodził». Bóg powołuje każdego człowieka do życia, ale celem ostatecznym jest życie wieczne. Człowiek powinien dokonywać takich wyborów, aby ten cel osiągnąć. […] Stąd można powiedzieć, że lepiej, aby mnie nie było, niż żebym był na wieki potępiony – powiedział.
– Można też mówić o narodzinach w sposób duchowy. Jezus w nocnej rozmowie z Nikodemem mówił o powtórnych narodzinach. Jeżeli ktoś staje się uczniem Chrystusa, to jakby rodził się ponownie. Jeżeli człowiek pozna Chrystusa, a ostatecznie go odrzuci… Jezus wybrał Judasza na swojego ucznia. Objawił mu swoją prawdę. Tak jest w Ewangelii Janowej: Nazwałem was swoimi przyjaciółmi, ponieważ objawiłem wam pełnię prawdy. W Getsemani Jezus mówi do Judasza: Przyjacielu... Przyjacielu, po coś przyszedł? «Przyjacielu», czyli człowieku, któremu objawiłem całą prawdę o sobie. Judasz w tym miejscu mówi: nie. Odrzucenie łaski drugich narodzin grozi także drugą śmiercią – dodał o. dr Michał Ziółkowski MI.
Wesprzyj nas już teraz!
Jak wskazał, Ewangelia i Tradycja Kościoła wiąże też postać Judasza z Synem Zatracenia, czyli zapowiedzią Antychrysta.
– Jest rzeczą dość karkołomną wyprowadzać z samego tekstu Ewangelii, że jednak Judasz doświadczył miłosierdzia i zostało mu wszystko przebaczone. Są to raczej wpływy interpretacji gnostyckiej – wskazał duchowny.
– U gnostyków Judasz był niekiedy przedstawiany jako postać pozytywna, podczas gdy pozostałych Apostołów przedstawiano negatywnie. […] W teologii gnostyckiej pokazany jest chrystologiczny dualizm. Judasz jest pokazany jako ktoś, kto wypełnia – jako jedyny z Apostołów – swoje zadanie. Dlatego powinniśmy być mu wdzięczni. Judasz otwiera nowy eon odkupienia. Zdradza – uwaga, bo taki jest tam tekst – człowieka, który niósł Jezusa. Jezus byłby zatem Bogiem, ale odrębnym od człowieka – to właśnie dualizm chrystologiczny, herezja doketyzmu mówiąca o pozorności człowieczeństwa Jezusa – podkreślił kamilianin.
Więcej w nagraniu
Źródło: PCh24 TV
Pach