Stolica Apostolska opublikowała polskie tłumaczenie deklaracji doktrynalnej Fiducia supplicans o błogosławieniu par homoseksualnych i tzw. nieregularnych. Stało się to z dużym opóźnieniem, bo dokument został ogłoszony 18 grudnia, od razu w językach włoskim, angielskim, hiszpańskim, francuskim oraz niemieckim.
Deklaracja Fiducia supplicans w teorii dotyczy rozumienia błogosławieństwa, wprowadzając nowy rodzaj błogosławieństw dla rzeczywistości, która jest obiektywnie grzeszna, jakoby z oczekiwaniem, że Bóg będzie błogosławił temu, co w niej dobre. Dotyczy to również związków tzw. nieregularnych (par żyjących bez ślubu, na przykład po rozwodzie) oraz związków homoseksualnych.
Autor deklaracji kard. Victor Manuel Fernández przekonywał w wywiadach po publikacji Fiducia supplicans, że deklaracja nie pozwala błogosławić związków homoseksualnych, a jedynie pary homoseksualne. Nikt nie wie jednak, jaka jest różnica między związkiem a parą, jako że para homoseksualna jest parą ze względu na istniejący związek.
Wesprzyj nas już teraz!
Stąd rozróżnienie powszechnie oceniono jako sofistyczną próbę uspokajania krytyki; argumentację Fiducia supplicans skrytykowali zarówno konserwatyści jak i liberałowie, nawet jeżeli ci drudzy są zasadniczo zadowoleni z praktycznych wniosków, jakie mogą wyciągać z Fiducia supplicans.
W polskim tłumaczeniu deklaracji w rozdziale III w punkcie 31 stwierdza się wyraźnie: „W ramach nakreślonego tu horyzontu, istnieje możliwość błogosławieństwa par w sytuacjach nieregularnych i par tej samej płci”. Sformułowanie mówiące o błogosławieństwie „dla par tej samej płci” pojawia się w dokumencie kilkukrotnie. To ważne, bo w Polsce bardzo wielu komentatorów próbowało twierdzić, jakoby Fiducia supplicans umożliwiała błogosławienie jedynie poszczególnych osób, a nie całych par. Oświadczenie o takiej treści wydał na przykład rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak SJ, po konsultacji z częścią Rady Stałej KEP. Oświadczenie nie oddawało jednak sprawiedliwości treści deklaracji, która jest taka, jak cytowano powyżej.
Deklaracja Fiducia supplicans podkreśla, że jej intencją nie jest zmiana doktryny ani nowa ocena moralna aktów homoseksualnych. W powszechnym odbiorze błogosławienie par homoseksualnych uchodzi jednak za wyraz akceptacji dla związków jednopłciowych. Powszechnie odczytali to zarówno komentatorzy liberalni jak i konserwatywni. Ci pierwsi wykorzystują teraz Fiducia supplicans jako oręż w walce o polityczne cele ruchu LGBT, ci drudzy – krytykują deklarację a nawet ją odrzucają.
Duża część biskupów w Afryki, w tym kilka Konferencji Episkopatów, wydała oficjalne oświadczenia, przypominając o zakazie błogosławienia par homoseksualnych – wbrew Fiducia supplicans. Analogiczne oświadczenia wydali również biskupi Astany w Kazachstanie oraz Ukrainy. Również oświadczenie rzecznika KEP zostało odebrane zagranicą jako praktyczne odrzucenie Fiducia supplicans przez Kościół katolicki w Polsce.
Zgodnie z Fiducia supplicans błogosławieństwa dla par tej samej płci mają być udzielane w sposób nieformalny, jakby spontaniczny, unikając powstania wrażenia, że chodzi o sakrament małżeństwa.
Jeszcze w 2021 roku Kongregacja Nauki Wiary w swoim Responsum na ten sam temat kategorycznie odrzuciła pomysł błogosławienia par jednopłciowych, wskazując, że nie można w imię Boże błogosławić obiektywnie grzesznej rzeczywistości. Fiducia supplicans odwraca to nauczanie do góry nogami.
Polski tekst Fiducia supplicans jest dostępny na oficjalnej stronie Dykasterii Nauki Wiary.
Źródła: vatican.va, PCh24.pl
Pach