W Wigilię Paschalną w Kambodży, Kościół katolicki przyjmie do swego grona ok. 300 nowych wiernych, którzy otrzymają wówczas chrzest w trzech kościelnych jednostkach terytorialnych. Warto dodać, że w Kambodży żyje prawie 16 mln ludzi, którzy w aż 96 proc. wyznają buddyzm nurtu terawada. Liczba katolików w tym kraju szacowana jest na około 23 tys.
W czasie zbliżającej się Wigilii Paschalnej ok. 300 miejscowych mieszkańców przyjmie chrzest, w tym w samym tylko wikariacie apostolskim Phnom Penh będzie ich 128. Według tamtejszych źródeł neokatechumeni odzwierciedlają dzisiejszą rzeczywistość demograficzną kraju: są to w większości ludzie młodzi, na ogół rodowici Khmerzy, pochodzący ze środowisk buddyjskich. Ich nawrócenia na katolicyzm są wynikiem zakorzenienia się Kościoła w miejscowym społeczeństwie. Kościół angażuje się tam w różne dzieła społeczne, zwłaszcza w służbie zdrowia, w oświacie i kształceniu zawodowym.
Wesprzyj nas już teraz!
Kościół katolicki w Kambodży jest obecny od połowy XVI w. Pierwszym misjonarzem na tym terenie był portugalski dominikanin o. Gaspar Da Crux. W okresie, gdy kraj ten był najpierw protektoratem, a następnie kolonią francuską (1863-1953), Kościół rozwijał się dość szybko, zdobywając wielu nowych wiernych, choć nigdy nie stał się licznym wyznaniem. W 1970 r., a więc w chwili wybuchu wojny domowej w tym kraju, żyło tam ok. 65 tys. katolików, ale w okresie ludobójczych rządów Czerwonych Khmerów (1975-79) większość z nich albo zginęła, albo uciekła za granicę. W latach 1979-89 kraj okupowały wojska wietnamskie, co też nie sprzyjało swobodom obywatelskim i wolności wyznania.
Od 1989 r. status religii państwowej ma tam buddyzm, do którego przyznaje się ponad 95 proc. mieszkańców.
Gdy w 1990 r. nowe władze przywróciły wolność religijną i oficjalnie uznały miejscowy Kościół katolicki, liczył on nieco ponad 5 tys. wiernych. Na Wielkanoc 1990 r. w Phnom Penh francuski kapłan ks. Emile Destombes odprawił pierwszą od 15 lat Mszę św. w tym kraju. „Tamta liturgia pozostała w pamięci miejscowych wiernych jako prawdziwa Msza Zmartwychwstania” – powiedział po latach ks. Vincent Sénéchal, misjonarz, który pracował w Kambodży w latach 2002-16, a obecnie jest wikariuszem generalnym swego Zgromadzenia Misji Zagranicznych z Paryża (MEP).
W warunkach zapisanej w konstytucji kambodżańskiej wolności wyznania, Kościół utrzymuje dobre stosunki z władzami państwowymi i z przedstawicielami innych religii.
Zdaniem wspomnianego ks. Sénéchala, Kościół „prowadzi tam ewangelizację integralną, zakładającą rozwój człowieka we wszystkich jego wymiarach: społeczno-gospodarczym, oświatowym, zawodowym, duchowym i rodzinnym”.
Kościół katolicki w Kambodży dzieli się na trzy jednostki terytorialne: wikariat apostolski Phnom Penh oraz prefektury apostolskie: Battambang i Kompong-Cham. Istnieje jedna Konferencja Biskupia Laosu i Kambodży, której przewodniczy obecnie bp Schmitthaeusler. Kraj nawiązał stosunki dyplomatyczne ze Stolicą Apostolską 25 marca 1994 r.
Źródło: KAI, PCh24.pl
WMa