Dla mnie ważniejsza od formy rytu rzymskiego jest treść sakramentów, które w obu formach są skuteczne w Duchu Świętym – mówi kard. Gerhard Müller. Purpurat tłumaczy w ten sposób, dlaczego udziela sakramentów zarówno w nowym, jak i w tradycyjnym rycie.
Kard. Gerhard Müller 29 czerwca wyświęcił pięciu diakonów i dwóch księży w Courtalain niedaleko Chartres. Udzielił sakramentu w tradycyjnej formie.
W homilii kardynał opowiedział o rozmowie, jaką odbył niedawno z ważnym przedstawicielem watykańskiej Dykasterii ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów.
Wesprzyj nas już teraz!
Kardynał mówił mu o swojej radości z powodu Mszy świętej, którą odprawił na zakończenie tradycjonalistycznej pielgrzymki do Chartres.
Jego rozmówca wyraził osąd, że nie jest to powód do radości, bo była to Msza w dawnym rycie.
„Jego credo brzmiało: lepsze puste kościoły niż msze w starym rycie. Niektórzy postrzegają starszy ryt Mszy jako większe zagrożenie dla jedności Kościoła niż reinterpretowanie Credo albo brak Mszy w ogóle” – relacjonował kard. Müller.
„Odpowiedziałem mu, że dla mnie, jako starego profesora dogmatyki, ważniejsza jest treść sakramentów, res sacramenti, niż wtórna forma rytualna, a dokładniej ceremonie interpretacyjne, które otaczają widzialny znak (w formie i materii). Nauka wiary i substancja sakramentów są dane Kościołowi jako niezbywalne i niezmienne; istnieje przy tym uprawniona różnorodność szkół teologicznych i obrzędów liturgicznych” – powiedział.
Przywołał nauczanie II Soboru Watykańskie z Unitatis redintegratio, które można zamknąć w formule: jedność w tym, co konieczne; należna wolność w formach życia duchowego, obrzędach liturgicznych i teologii; miłość we wszystkim.
Jak powiedział kardynał portalowi Kath.net, komentując fakt udzielenia święceń w tradycyjnym rycie, uczynił to ze względu na sam sakrament, a nie formę. „Spełniłem prośbę o udzielenie tych święceń ze względu na sam sakrament święceń, a nie ze względu na formę nadzwyczajnego rytu, ponieważ dwa rytualne warianty obrządku łacińskiego reprezentują istotę święceń i sakramentu działającego w Duchu Świętym”.
Źródło: Kath.net
Pach