Kardynał Marc Ouellet i kard. Angelo Scola zaprezentowali na łamach Międzynarodowego Przeglądu Teologicznego „Communio” artykuły polemiczne wobec głośnych propozycji zmian „duszpasterskich” prezentowanych przez kardynała Waltera Kaspera.
Kardynał Marc Ouellet, prefekt Kongregacji ds. Biskupów i kardynał Angelo Scola z Mediolanu opublikowali obszerne artykuły w Międzynarodowym Przeglądzie Teologicznym „Communio”. Watykanista Sandro Magister zauważa, że już dziesięciu hierarchów z Kolegium Kardynalskiego zdecydowanie wypowiedziało się przeciwko zmianom proponowanym przez kard. Kaspera.
Wesprzyj nas już teraz!
Kard. Angelo Scola w artykule pt. „Małżeństwo i rodzina między antropologią a Eucharystią” zaproponował cztery sposoby rozwiązywania problemów osób rozwiedzionych żyjących w nowych związkach, nie ingerując jednak w nauczanie Kościoła. Nowością jest propozycja przyspieszenia procedury weryfikacji ważności małżeństwa poprzez powierzenie obowiązku orzekania w tej sprawie – na podstawie starannie zebranych dowodów – bezpośrednio biskupowi lub jednemu z jego delegatów. Papież Franciszek ustanowił już specjalną komisję zajmującą się normami prawno-kanonicznymi dotyczącymi małżeństwa. Kard. Scola wskazał na zachowywanie czystości seksualnej, przystępowanie do Sakramentu Pokuty i Pojednania (nawet jeśli penitent w danej sytuacji nie może otrzymać rozgrzeszenia) oraz duchowe przyjmowanie Komunii świętej.
Hierarcha zauważył, że „chociaż Kościół jest często oskarżany o brak wrażliwości i zrozumienia w odniesieniu do zjawiska rozwiedzionych osób żyjących w nowych związkach”, to postępowanie takie wynika „nie z braku wrażliwości, lecz raczej świadomości nierozerwalnej więzi jednoczącej Eucharystię i małżeństwo”. W tym świetle należy stwierdzić, że dostęp do sakramentów nie uniemożliwia sam grzech, który może zostać odpuszczony, a „stan życia danej osoby, który zaprzecza jedności Eucharystii i małżeństwa”. To ten stan musi zostać zmieniony – podkreślił.
Zakaz przystępowania do Eucharystii rozwodnicy nie powinni traktować jako „karę”, lecz znak wskazujący „ścieżkę wyjścia z tego stanu” z pomocą łaski Bożej, by móc w pełni uczestniczyć we wspólnocie kościelnej. Osoby rozwiedzione są powołane do życia w świętości.
Źródło: catholiccultuure.com, communio-icr.com, AS.