Kardynał Walter Kasper, były przewodniczący papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan, ponowił apel o dopuszczenie do Komunii Świętej… protestantów. Pięćsetlecie wystąpienia herezjarchy Marcina Lutra to, w jego ocenie, doskonała okazja do tego kroku.
– Rok reformacji nie może skończyć się na pięknych słowach i gestach – powiedział kardynał Walter Kasper przemawiając w środę w niemieckiej Wittenberdze, gdzie 500 lat temu swoje heretyckie tezy ogłosił Marcin Luter. Według duchownego – w ostatnich latach głównego promotora „otwarcia” Komunii Świętej dla rozwodników w nowych związkach – rocznica reformacji musi „przynieść owoce w postaci wiążących decyzji na dalszą drogę”.
Wesprzyj nas już teraz!
Jednym z możliwych „skutków praktycznych” mogłoby być w ocenie niemieckiego purpurata dopuszczenie protestantów do Komunii Świętej. Chodzi tu konkretnie o tych członków wspólnot ewangelickich, których małżonkowie przynależą do Kościoła katolickiego. Z tym samym postulatem Kasper występował wcześniej już kilkukrotnie.
W ostatnich miesiącach o pomyśle pozytywnie wypowiedział się arcybiskup Bambergu Ludwig Schick, zapewniając media, że jeszcze w tym roku episkopat niemiecki prawdopodobnie wyda „wiążący dokument” w sprawie dopuszczenia niektórych protestantów do Komunii. Zwolennicy takiego kroku lubią powoływać się na wypowiedź papieża Franciszka, który w listopadzie 2015 roku w rzymskim zborze protestanckim miał zasugerować możliwość rozważenia decyzji o przystępowaniu do Komunii Świętej w sumieniu w przypadku życia w mieszanym katolicko-protestanckim małżeństwie.
Sam Kasper przekonywał w Wittenberdze, że teologowie już „dawno rozwiązali” ważne problemy, które dzieliły Kościół katolicki i wspólnoty protestanckie, stąd dziś trzeba jedynie wykorzystać owoce, jakie przyniósł prowadzony przez lata dialog. W głęboko zsekularyzowanym świecie jest, w ocenie hierarchy, konieczne osiągnięcie „upragnionej zgody”, co miałoby przyjąć formę akceptowalnej dla obu stron „wspólnoty kościelnej”. Purpurat przyznał wprawdzie, że wciąż istnieją różnice w takich sprawach jak postrzeganie sakramentów, rozumienie Kościoła czy stosunek do papieża, ale i tu istnieją dokumenty, będące dobrym punktem wyjścia dla dalszej pracy.
źródło: kathpress.co.at
Pach