Koalicja środowisk progresywnych domaga się od papieża Franciszka otwarcia dyskusji na temat kapłaństwa kobiet.
Do Ojca Świętego napisały takie organizacje jak Wir sind Kirche, Maria 2.0, Frauenweihe.Jetzt i inne.
Autorzy listu do Franciszka oczekują, że kapłaństwo kobiet będzie jednym z głównych tematów dyskutowanych na jesiennej sesji Synodu o Synodalności. Wskazują, że ich celem nie jest sianie sporów ani budowanie wrogości, ale miłość do Kościoła. Według tych grup ignorowanie sprawy kapłaństwa kobiet oznaczałoby lekceważenie wielu wiernych Kościoła, zarówno świeckich jak i duchownych.
Wesprzyj nas już teraz!
Autorzy listu twierdzą, że Pismo Święte nie wypowiada się jakoby stanowczo przeciwko kapłaństwu kobiet, a Papieska Komisja Biblijna w 1976 roku miała stwierdzić, że sam Nowy Testament nie stanowi wystarczającej podstawy do podjęcia decyzji negatywnej w sprawie kapłaństwa kobiet. Zdaniem organizacji podpisanych pod listem, wprowadzenie kapłaństwa kobiet nie przekreślałoby w żaden sposób planu zbawczego Jezusa Chrystusa. Dlatego należy o tym otwarcie debatować. Według sygnatariuszy to szczególnie ważne dla innych części świata niż Europa, bo na Starym Kontynencie dyskusja na temat kapłaństwa kobiet trwa; w innych jednak miejscach osoby poruszające feralną kwestią mają bywać represjonowane.
W styczniu tego roku papież Franciszek podjął decyzję o utworzeniu specjalnych dziesięciu komisji synodalnych. Jedna z nich ma zająć się właśnie kwestią roli kobiet. Od wielu miesięcy papież organizuje też spotkania z elitarną Radą Kardynałów poświęcone tematowi kobiety w Kościele. W jednym z ostatnich wywiadów wykluczył jednak wprowadzenie sakramentalnego diakonatu albo prezbiteratu kobiet.
W 1984 roku św. Jan Paweł II w Ordinatio sacerdotalis orzekł, że Kościół nie ma władzy udzielania sakramentu święceń kapłańskich kobietom, a ta jego decyzja powinna być uznawana przez wszystkich za ostateczną.
W sierpniu ubiegłego roku papież Franciszek napisał jednak w swoich odpowiedziach udzielonych na zapytanie grupy kardynałów, że kwestia ostateczności opisanego orzeczenia św. Jana Pawła II jest wciąż dyskutowana.
Źródła: Katholisch.de, PCh24.pl
Pach