Komisja Europejska wycofuje się z całkowitego zakazu sprzedaży w UE nowych samochodów spalinowych od 2035 roku. Nie oznacza to jednak rezygnacji z wyśrubowanych celów klimatycznych. Producenci samochodów od 2035 r. musieliby zamiast tego spełnić wymóg redukcji emisji CO2 aż o…90 proc.
KE chce, aby od 2035 roku producenci samochodów musieli osiągnąć cel redukcji emisji spalin o 90 proc., a pozostałe 10 proc. emisji będzie musiało być kompensowane poprzez stosowanie stali niskowęglowej wyprodukowanej w UE lub e-paliw i biopaliw.
Zdaniem KE pozwoli to, aby hybrydy typu plug-in (pojazdy łączące silnik spalinowy z elektrycznym), pojazdy z wydłużonym zasięgiem (samochody elektryczne z dodatkowym spalinowym generatorem prądu), hybrydy miękkie (samochody spalinowe wspierane przez niewielki silnik elektryczny) i pojazdy z silnikami spalinowymi nadal „odgrywały rolę” na rynku po 2035 roku, oprócz pojazdów w pełni elektrycznych i pojazdów wodorowych.
Wesprzyj nas już teraz!
Propozycja KE będzie musiała zostać zaakceptowana przez państwa członkowskie w ramach Rady UE i przez Parlament Europejski.
Na decyzję KE wpłynął najprawdopodobiej nacisk państw członkowskich i przemysłu motoryzacyjnego. Niedawno kilku europejskich premierów – Polski, Czech, Słowacji, Bułgarii, Węgier i Włoch – zaapelowało do Komisji Europejskiej o złagodzenie zakazu rejestracji aut spalinowych od 2035 roku. Decydujący głos należał jednak do kanclerza Friedricha Merza, który w tej sprawie interweniował osobiście u szefowej KE, Ursuli von der Leyen.
Merz wziął w obronę niemiecki przemysł motoryzacyjny, mierzący się z jednej strony z coraz większymi restrykcjami klimatycznymi, a z drugiej zagrożony konkurencją płynącą z Chin. W październiku kanclerz Niemiec podkreślił, że to przemysł, a nie politycy, powinien decydować o tym, które technologie pozwolą osiągnąć neutralność klimatyczną w perspektywie 2035, 2040 czy 2045 roku. „Nie możemy ryzykować, że transformacja doprowadzi do załamania naszej głównej gałęzi gospodarki” — zaznaczył wówczas.
Źródło: PAP / businessinsider.pl
pR
Zakaz aut spalinowych „nie do utrzymania”. Niemcy naciskają na KE ws. celów klimatycznych