26 czerwca 2025

Kontrrewolucja w edukacji. Jaka powinna być polska szkoła?

(Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Pixabay)

Centrum Edukacyjne Ordo Iuris przygotowało założenia reformy polskiej edukacji. To odpowiedź na kolejne kroki MEN w kierunku ograniczenia konstytucyjnych praw rodziców i skrajnej ideologizacji szkoły w duchu rewolucyjnej lewicy.

 

Proponowany przez prawniczy instytut model edukacji oparty byłby na realistycznej antropologii i sprawdzonych, tradycyjnych rozwiązaniach.

Wesprzyj nas już teraz!

Ordo Iuris wskazuje na potrzebę przekazania młodym pokoleniom kanonu kultury łacińsko-chrześcijańskiej i polskiego dziedzictwa narodowego, wzmocnienia pozycji nauczyciela, ograniczenia roli testów w nauczaniu czy przywrócenia dwóch godzin lekcji religii tygodniowo.

Autorem założeń jest dr Artur Górecki – dyrektor Centrum Edukacyjnego OI. W publikacji wskazuje on na problemy takie jak ideologizacja podstawy programowej, obniżenie poziomu nauczania przez tzw. edukację włączającą czy ograniczenie roli rodziców w procesie kształcenia dzieci.

Jako odpowiedź na te zjawiska, Ordo Iuris postuluje wdrożenie rozwiązań odwołujących się do klasycznego modelu nauczania, wzmocnienie roli rodziny, nauczycieli i samorządów, a także zahamowanie ideologicznych reform. Instytut podkreśla również konieczność wprowadzenia nowych regulacji w zakresie podstawy programowej, oceniania i roli dyrektorów szkół.

Wśród szczegółowych rozwiązań znajduje się m.in. wyraźniejsze odwołanie do kanonu kultury, który kształtował naszą cywilizację, a także narodową tożsamość. Ordo Iuris proponuje też wprowadzenie konieczności wyboru religii lub etyki i wliczanie do średniej oceny z tych przedmiotów, a także przywrócenie dwóch godzin nauczania religii tygodniowo. Instytut postuluje również wprowadzenie przepisów wzmacniających pozycję edukacji domowej w systemie oświaty.

„Niniejszy dokument to propozycja gruntownej reformy systemu edukacji w Polsce, reformy wychodzącej od diagnozy głębokiego kryzysu, który dotknął naszą kulturę, przekładając się także na życie społeczne i polityczne. Proponowana reforma polskiej szkoły musi mieć charakter kompleksowy i systemowy oraz być zakorzeniona w klasycznym rozumieniu człowieka, państwa, edukacji i kultury.

Jej celem jest odbudowanie ładu intelektualnego, moralnego i duchowego poprzez edukację, która będzie formować człowieka ku dojrzałości, prawdzie i dobru” – podkreśla projektant założeń.

Tradycyjny model nauczania odrzuca nowoczesny relatywizm, konstruktywizm i utylitaryzm, które sprowadziły człowieka do roli konsumenta, a edukację do procesu produkcji i certyfikacji. Edukacja, która jest fundamentem odbudowy kultury narodowej i przywrócenia właściwego ładu w życiu społecznym i politycznym, ma być procesem formowania charakteru, a nie tylko przekazywania wiedzy czy umiejętności. Ma kształtować w uczniach cnoty (sprawności do dobrego działania), porządkować ich intelekt, formować wolę i emocje w odniesieniu do prawdy i dobra. Realizację tych ideałów umożliwi postulowany powrót do klasycznego ideału szkoły zakorzenionego w grecko-rzymskim i chrześcijańskim dziedzictwie cywilizacyjnym – wskazuje dr Górecki.

Jak podkreślił, obecny system oświaty jest zideologizowany, zdominowany przez relatywizm i technokratyzm. Cechuje go zależność od instytucji międzynarodowych oraz uproszczone, testocentryczne podejście do edukacji. Szkoła została podporządkowana agendom fałszywego „postępu” oraz ideologiom gender, ekologizmu i nowoczesnej psychologii odrywającej dziecko od rzeczywistego świata i jego własnej natury oraz wynikającego z niej celu ludzkiego życia.

Dokument poddaje krytyce między innymi wpływy organizacji międzynarodowych (UNESCO, OECD, UE), które próbują ingerować w treści i założenia edukacyjne w duchu laickim i antynarodowym. Szkoła straciła swoją misyjność (służbę dobru człowieka) i tożsamość (zakorzenienie w uniwersalizmie cywilizacji łacińskiej), została zbiurokratyzowana i odcięta od rodziny, wspólnoty lokalnej i dziedzictwa narodowego. A przede wszystkim od prawdy o tym, kim jest człowiek i jaki jest cel jego życia – ocenił autor założeń.

Źródło: Ordo Iuris

 

Poznaj założenia reformy programowej polskiej oświaty

 

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Zatrzymaj ideologiczną rewolucję. Twoje wsparcie to głos za Polską chrześcijańską!

mamy: 237 015 zł cel: 500 000 zł
47%
wybierz kwotę:
Wspieram