Według instytutu badania opinii publicznej Ifop, młodzi kapłani we Francji znacznie różnią się od pokolenia II SW. W przeciwieństwie do starszych, nie marzą o zmianie nauczania Kościoła i są przywiązani do tradycyjnej liturgii.
W badaniach wzięło udział 760 księży. Jak podaje tygodnik „Famille Chrétienne”, nigdy wcześniej kapłani nie byli tak entuzjastyczni i tak zdeterminowani, by w pełni żyć swoim powołaniem.
80 proc. to kapłani szczęśliwi i wierni
Jak twierdzi Ifop, morale księży jest dobre, a nawet bardzo dobre. 80 proc. badanych to kapłani szczęśliwi i wierni swemu powołaniu, nawet jeśli uznają, że są dziś mniej idealistyczni niż na początku swej kapłańskiej drogi. Mimo to niektórzy sygnalizują zmęczenie i pewne rozczarowanie. Ale tylko 5 proc. przechodzi „głębokie zmęczenie”, egzystencjalną pustkę i zastanawia się nad powołaniem. Główne źródła ich satysfakcji to fakt, że są świadkami działania Boga w sercu człowieka, czują się potrzebni, są na swoim miejscu w Kościele, pozostają głęboko przywiązani do Chrystusa i modlitwy.
Wesprzyj nas już teraz!
Francuscy księża mają też jasną wizję swoich priorytetów. Najważniejsze dla nich to móc dobrze wypełniać swoją misję: „robić to, co mamy do zrobienia, tam gdzie jesteśmy” – uważa 76 proc. badanych. Drugi priorytet to misja edukacyjna, oparta na autentycznie chrześcijańskiej antropologii, zarówno w szkołach prywatnych, jak i publicznych. Priorytet ten ma największe poparcie wśród najmłodszych księży: 81 proc. grupie wiekowej 25-34 lat i 73 proc. w grupie 35-49 lat.
Badania potwierdzają istnienie dużych różnic między dwoma pokoleniami księży: pokoleniem Soboru i pokoleniem nazwanym jako „pokolenie Światowych Dni Młodzieży”. Zdaniem Jérôme’a Fourqueta w ciągu ostatnich 40 lat zarówno pod względem profilu, jak i aspiracji doszło do prawdziwego przewrotu.
Wśród młodych kapłanów ważnym środowiskiem rekrutacji jest skauting, zwłaszcza Skauci Europy, a także wielkie zgromadzenia, jak ŚDM czy pielgrzymka do Chartres. Dla 60 proc. kapłanów w wieku od 25 do 34 lat ważną kwestią jest tzw. pokój liturgiczny, czyli zgodne współistnienie dwóch form rytu rzymskiego. 46 proc. z nich sprawuje liturgię również po łacinie ad orientem.
Głębokie różnice międzypokoleniowe przejawiają się również w podejściu do moralności seksualnej i rodzinnej. 45 proc. kapłanów powyżej 75 roku życia opowiada się za jej zmianą, a w grupie wiekowej 35-49 proc. już tylko 10 proc, natomiast poniżej 35 roku tylko 7 proc. Podobną tendencję widać też w poparciu dla takich postulatów jak zniesienie celibatu i kapłaństwo kobiet: 28 proc. w grupie powyżej 65 roku życia i tylko 4 proc. u kapłanów poniżej 50 lat. Zdaniem dyrektora departamentu opinii publicznej Ifop wyniki te stanowią kolejne potwierdzenie przemian, które następują dziś we francuskim katolicyzmie.
Badania zostały przeprowadzone na zlecenie Francuskiego Obserwatorium Katolicyzmu we współpracy z tygodnikiem „Famille Chrétienne” oraz radiami RCF i RND.
KAI / oprac. PR
„Jesteście solą ziemi i światłem świata”. Leon XIV do neofitów z Francji