Dzisiaj

Krakowska Strefa Czystego Transportu rozłożona na łopatki. Zabierzów zabrał głos

(Fot. PCh24.TV)

Rośnie sprzeciw wobec planów wprowadzenia na terenie całego Krakowa (z niewielkimi wyłączeniami) Strefy Czystego Transportu. Jako pierwsi zaprotestowali mieszkańcy miasta obecni na konsultacjach, jednogłośnie mówiąc „NIE dla SCT”. Głos sprzeciwu płynął też z Wieliczki. Teraz wsparcie napłynęło od radnych Zabierzowa, a niebawem podobny głos sprzeciwu może podjąć Dzielnica XVIII Nowa Huta.

W Rezolucji Przeciw Wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu w Krakowie, Rada Gminy Zabierzów zawarła szereg mocnych argumentów przeciwko SCT. Jak podkreślają, proponowane rozwiązania nade wszystko są nieefektywne i niesprawiedliwe społecznie, a nadto nie uwzględniają ani pełnej gamy źródeł zanieczyszczeń powietrza, ani skutków jakie przyniesie wprowadzenie strefy – także dla środowiska.

„Wprowadzenie SCT nie zostało poprzedzone badaniami, które jasno wykażą, jak rozłoży się ruch pojazdów, gdy kierowcy będą unikać opłat i skracać czas przebywania w strefie” – celnie wskazuje Rada i podkreśla, że polityka Krakowa spowoduje wzmożenie ruchu na zatłoczoną już obwodnicę oraz lokalne drogi, nieprzystosowane do dużych obciążeń.

Wesprzyj nas już teraz!

Rada wskazuje też na niesprawiedliwe zamykanie Krakowa przed osobami, które dojeżdżają tam z „obwarzanka” do pracy, szkoły, lekarza, urzędów itd. Często prywatne auto jest dla takich osób jedynym wyborem – bowiem wiele miejsc wokół Krakowa nie może liczyć na komunikację zbiorową.

To także argumenty natury ekonomicznej. Jako, że mieszkańcy Krakowa będą przez 5 lat zwolnienie z wymogów, w ościennych gminach może nastąpić masowe zjawisko „przenoszenia się” do Krakowa – poprzez zmianę meldunku i miejsca płacenia podatku – co pogorszy sytuację finansową gmin. To także zniechęcanie przedsiębiorców do aktywności na terenie Krakowa oraz odstraszanie turystów, studentów…

Rada celnie dostrzegła, że „zjawisko zanieczyszczenia powietrza nie jest równomiernie rozłożone po obszarze miasta Krakowa, podwyższone stężenie występuje wzdłuż kilku głównych ulic, a na pozostałym obszarze nie odbiega od norm”.

Ale SCT objęte będzie jakby za karę całe miasto! To spostrzeżenie podziela projekt uchwały, jako niebawem głosować ma Rada Dzielnicy XVIII Nowa Huta. Jak się okazuje, dzielnica ma swój czujnik na ul Bulwarowej i od roku 2014 nie notuje on przekroczeń jakości powietrza, które są wskazane w ustawie jako powód do obowiązkowego wprowadzenia strefy. Nowa Huta będzie zatem domagać się wyłączenia swojego obszaru spod rygorów SCT. Grupa radnych „osiemnastki” wskazuje też na niesprawiedliwy podział dzielnicy – bowiem jej część przemysłowa będzie wyłączona ze strefy.

Poniżej prezentujemy treść stanowiska radnych Zabierzowa:

Rezolucja Przeciw Wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie

Wprowadzenie

Rada Gminy Zabierzów, wyraża stanowczy sprzeciw wobec planowanego wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie. Popierając działania na rzecz ochrony środowiska i poprawy jakości powietrza, uważamy, że proponowane rozwiązanie jest nieefektywne, niesprawiedliwe społecznie oraz nacechowane wzglądami finansowymi, a nie ekologicznymi. Wskazujemy, że SCT w proponowanym kształcie uderza wyłącznie w jedną grupę społeczną – kierowców samochodów – ignorując inne istotne źródła zanieczyszczenia powietrza, między innymi oddziaływanie lotniska Kraków-Balice.

Argumenty przeciw wprowadzeniu SCT

– Wprowadzenie SCT nie zostało poprzedzone badaniami, które jasno wykażą, jak rozłoży się ruch pojazdów, gdy kierowcy będą unikać opłat i skracać czas przebywania w strefie. W sytuacji, gdy większość dróg prowadzi do centrum miasta, to możliwymi trasami objazdów będą obwodnice, w tym obwodnica zachodnio-południowa, która już teraz jest blokowana nadmiernym ruchem. Oznacza to, że część ruchu z gminy Zabierzów i gmin sąsiednich przeniesie się na lokalne wąskie drogi, które mają ograniczoną przepustowość i nośność.

– SCT wprowadza ograniczenia, które uderzają przede wszystkim w mieszkańców spoza Krakowa, korzystających z samochodów jako podstawowego środka transportu. Wielu z tych kierowców nie ma realnej alternatywy w postaci efektywnego i dostępnego transportu publicznego.

– Wprowadzenie SCT zmusza właścicieli starszych pojazdów do ponoszenia ogromnych kosztów wymiany samochodów na nowsze modele spełniające rygorystyczne normy emisji. Jest to szczególnie dotkliwe dla osób o niższych dochodach-młodych i emerytów, które nie mogą sobie pozwolić na zakup nowego samochodu.

– Uważamy, że wprowadzenie opłat za wjazd do miasta w przypadku, gdy nie ma prawnych możliwości obłożenia opłatami np. ruchu turystycznego na lotnisku, ruchu samochodowego korzystającego z dróg ościennych gmin jest sytuacją wyjątkowo niesymetryczną i niesprawiedliwą.

– Zjawisko zanieczyszczenia powietrza nie jest równomiernie rozłożone po obszarze miasta Krakowa, podwyższone stężenie występuje wzdłuż kilku głównych ulic, a na pozostałym obszarze nie odbiega od norm.

– Jak wskazano na konsultacjach społecznych z mieszkańcami poziom zanieczyszczenia tlenkami azotu utrzymuje stały trend malejący, co wynika z naturalnych procesów wymiany starszych samochodów bez wymuszania przepisami.

– W szczególności mieszkańcy tzw. „Obwarzanka Krakowskiego” zostaną obciążeni inaczej niż mieszkańcy zameldowani w Krakowie dodatkowymi opłatami. Obecnie ponoszą wysokie koszty opłat parkingowych, a te zostaną zwielokrotnione opłatami z tytułu wjazdu do strefy SCT.

– Mieszkańcy okolicznych gmin chcąc uniknąć nadmiernych kosztów przemeldują się do Krakowa, co znacząco uszczupli dochody gmin z tytułu podatku PIT.

– Miasto Kraków nie rozwija sieci parkingów P&R, komunikacji podmiejskiej. Coraz większy procent kosztów budowy P&R oraz funkcjonowania komunikacji podmiejskiej przerzucanych jest na gminy.

– Mieszkańcy okolicznych gmin wjeżdżają do Krakowa nie w celach turystycznych, ale zarobkowych, edukacyjnych, urzędowych, zdrowotnych
i kulturalnych. Najważniejsze urzędy, szpitale, przychodnie, szkoły średnie i wyższe, centra handlowe, siedziby firm – zlokalizowane są w mieście, bo to ma sens ekonomiczny. A należy zaznaczyć, że to właśnie buduje bogactwo miasta Kraków i jego funkcję jako stolicy województwa.

– Wprowadzenie SCT może zniechęcić turystów oraz przedsiębiorców do odwiedzania miasta, co wpłynie negatywnie na lokalną gospodarkę. Zakazy wjazdu dla starszych samochodów ograniczą dostępność miasta, co może skutkować spadkiem atrakcyjności Krakowa jako miejsca do życia, pracy i prowadzenia działalności gospodarczej.

– Dla miasta akademickiego, w którym studiuje około 100 tys. studentów spoza Krakowa może dojść do zmian preferencji ze względu na koszty utrzymania tj. dodatkowych 500 zł miesięcznie, co w konsekwencji doprowadzi do załamania się rynku wynajmu mieszkań

Podsumowanie

Rada Gminy Zabierzów, będąc świadomą konieczności rozwiązywania problemów aglomeracyjnych miasta Krakowa, postuluje przeprowadzenie szerokiego dialogu społecznego w celu wypracowywania efektywnych środków rozwiązywania problemów
transportowych i środowiskowych.

Uważamy, że dążenie do zmniejszenia zanieczyszczeń należy prowadzić poprzez zapewnienie infrastruktury drogowo-parkingowej i przesiadkowej oraz poprzez stopniowe ograniczanie największych źródeł emisji. Postulujemy o włączenie się w rozwiązywanie problemu również organów wojewódzkich, będąc świadomym, że problem nakładów finansowych nie może być składany wyłącznie na barki miasta Krakowa.

Uważamy, że obecny projekt SCT nie rozwiąże problemu zanieczyszczeń powietrza w Krakowie, a wprowadzi bardzo dużo utrudnień i dodatkowych kosztów w życiu codziennym naszych mieszkańców.

Rada Gminy Zabierzów, mając na względzie wartości szczególnie chronione, jakimi są w szczególności zasada państwa prawnego oraz zasada sprawiedliwości społecznej, postuluje o maksymalne ograniczenie Strefy Czystego Transportu i zaniechanie wprowadzania dodatkowych opłat.

 

MA

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Nie zwalniamy w walce o katolicką Polskę! Wesprzyj PCh24.pl w 2025 roku i broń razem z nami cywilizacji chrześcijańskiej!

mamy: 70 647 zł cel: 500 000 zł
14%
wybierz kwotę:
Wspieram