19 kwietnia 2023

Krakowską Strefę Czystego Transportu oceni sąd. Jest wniosek wojewody małopolskiego

(fot. PCh24.pl)

Zgodnie ze złożoną jeszcze w grudniu 2022 roku deklaracją, Wojewoda Małopolski, skierował do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę dotyczącą uchwały rady miasta Krakowa, na mocy której ustanowiona na terenie całego miasta tzw. Strefę Czystego Transportu.

Skarga została złożona 18 kwietnia 2023 roku. Gdy pod koniec marca br. PCh24.pl dopytywał o losy sprawy i powód opóźnienia w złożeniu zadeklarowanej skargi do sądu, otrzymaliśmy jedynie komunikat, że wszelkie informacje zostaną nam przekazane „po zakończeniu oceny nadzorczej”.

Chodzi o uchwałę Rady Miasta Krakowa z 23 listopada 2022 w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Zapisy ustanawiające STC w granicach administracyjnych miasta wzbudziły wiele emocji oraz sprzeciw mieszkańców, których pojazdy zostałyby wykluczone z ruchu. To wówczas – po wpłynięciu skarg – Wojewoda Małopolski obiecał zająć się sprawą.

Wesprzyj nas już teraz!

Skarga została złożona za pośrednictwem Rady Miasta Krakowa do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, który dokona oceny uchwały pod kątem zgodności z przepisami prawa – w tym z przepisami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, na którą powoływała się RMK ustanawiając strefę.

Jakie błędy dostrzegł Wojewoda Małopolski w uchwale? Jednym z takich elementów był brak precyzji uchwały w zakresie granic STC i pozostawienie tej kwestii „do rozwiązania” władzom miasta. Jak czytamy w komunikacie podpisanym przez Rafała Czeladzkiego, Dyrektora Wydziału Prawnego i Nadzoru Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie:

„Organ nadzoru zarzucił, iż pomimo obowiązku wynikającego z art. 40 pkt 1 i 2 ww. ustawy Rada Miasta Krakowa w podjętej uchwale nie zawarła obligatoryjnych elementów wynikających z upoważnienia ustawowego. Nie określiła bowiem w sposób wystarczający granic obszaru Strefy Czystego Transportu oraz nie zawarła regulacji dotyczących sposobu organizacji ruchu w tej Strefie, co jest istotnym naruszeniem ww. przepisu. Niedopuszczalne jest także przekazanie Prezydentowi Miasta Krakowa uprawnienia do dokładnego określenia granic Strefy oraz sposobu organizacji ruchu, w drodze czynności, jaką jest sporządzenie projektu organizacji ruchu, bowiem uprawnienie to należy do wyłącznej właściwości organu stanowiącego, które następuje w drodze aktu prawa miejscowego”.

Wojewoda dostrzegł też, że uchwała RMK narusza podstawowe prawa obywatelskie określone w Konstytucji RP: 

„Mając również na uwadze wprowadzone uchwałą zakazy, organ nadzoru zarzucił Radzie Miasta Krakowa zbyt daleko idącą ingerencję w sferę konstytucyjnych praw i wolności, takich jak wolność człowieka, wolność poruszania się, równość wobec prawa czy własność – naruszającą zasadę proporcjonalności, gdyż zamierzone efekty generują zbyt wielkie ciężary ponoszone przez obywateli. Ograniczenie praw jednostki musi być ekwiwalentne wobec celu, któremu służy dana regulacja i dokonane jedynie w niezbędnym zakresie”.

Jak dodano, „nie kwestionując uprawnienia rady gminy do wprowadzenia strefy czystego transportu, w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko na terenie gminy, Wojewoda Małopolski stwierdza, iż działanie to odbywać się musi w granicach i na podstawie prawa, a wobec stwierdzenia naruszenia m.in. ww. przepisów zaskarżenie tego aktu było konieczne”.

Wojewoda podkreślił też, że kwestionowana uchwała jest „aktem precedensowym, jednym z pierwszych tego typu w kraju, zawierającym regulacje wywołujące bezpośrednie skutki w stosunku do wszystkich osób przebywających na terenie strefy, nie tylko mieszkańców Krakowa, dlatego poddanie uchwały ocenie Sądu jest niewątpliwie uzasadnione. Rozwieje bowiem wątpliwości, co do legalności zapisów uchwały, na które wskazywano w licznych interwencjach kierowanych do Wojewody”.  

STC zacznie obowiązywać w Krakowie pierwszym, łagodniejszym wariancie już od lipca 2024 roku. Dwa lata później ograniczenia obejmą już np. 16-letnie pojazdy z silnikiem diesla.

Źródło: Małopolski Urząd Wojewódzki

MA

Przeczytaj więcej o STC w Krakowie:

Polacy nie chcą delegalizacji samochodów spalinowych! Podpisz pilny APEL do polskich władz!

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 38 530 zł cel: 500 000 zł
8%
wybierz kwotę:
Wspieram