W połowie października do Instytutu Ordo Iuris wpłynęło zgłoszenie od pracownika wrocławskiej szkoły. Poinformował on, że dyrekcja zamierza rozpatrywać wniosek rodzica jednego z uczniów o usunięcie krzyży z pomieszczeń szkolnych na podstawie głosowania, które ma być przeprowadzone wśród nauczycieli.
Z uwagi na charakter sprawy, jak również wątpliwości, które budził sposób procedowania powyższego wniosku przez dyrekcję, prawnicy Ordo Iuris postanowili przesłać do szkoły opinię prawną w sprawie prawnych regulacji ekspozycji krzyży w szkole. Wystąpili również o udostępnienie informacji publicznej dotyczącej potwierdzenia faktu złożenia tego wniosku, jak również wykazania podstawy prawnej oraz trybu jego rozpatrywania przez dyrekcję i przejrzystości w procedurze głosowania przez pracowników szkoły nad wnioskiem.
Dodatkowych informacji o sytuacji w szkole i działaniach dyrekcji i rady rodziców dostarczyło drugie zgłoszenie pochodzące od jednego z rodziców, który interweniował w obronie krzyży w szkole. W przesłanej odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej, dyrekcja wskazała, że krzyże nie zostały usunięte z pomieszczeń szkolnych. „W swojej decyzji kierowałam się przede wszystkim obowiązującymi przepisami prawa. Pomocna była też opinia prawna Ordo Iuris z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie ekspozycji krzyży w szkole” – stwierdziła dyrektor placówki.
Wesprzyj nas już teraz!
– Władze publiczne, w tym dyrekcja szkoły, pozostając bezstronne w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, powinny umożliwiać realizację wolności sumienia i religii także poprzez dopuszczalną prawem ekspozycję symboli religijnych. Zdjęcie krzyża na wniosek jednostki czy niewielkiej grupy osób, może zostać uznane za opowiedzenie się dyrekcji szkoły za określonym światopoglądem laickim, który nie znajduje potwierdzenia w przepisach Konstytucji RP – podkreśla Łukasz Bernaciński, dyrektor Centrum Analiz Legislacyjnych Ordo Iuris.
Ekspozycja krzyży w przestrzeni szkolnej jest zgodna z prawem, zaś brak ekspozycji może stanowić naruszenie praw chrześcijan, a ponadto, w przypadku wykazania osobistych motywacji światopoglądowych dyrekcji, będzie stanowić złamanie art. 7 i art. 25 ust. 2 Konstytucji RP. Co za tym idzie, może to narażać dyrekcję na odpowiedzialność prawną wynikającą z przekroczenia uprawnień.
– Ważne jest, aby władze szkół, które stają bądź staną w obliczu problematyki zawieszenia na wniosek osoby lub grupy osób krzyży, bądź ich usunięcia z przestrzeni szkolnej, miały wiedzę o treści przepisów regulujących ten obszar, jak również treści orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, Trybunału Konstytucyjnego, czy sądów powszechnych – zauważa Witold Łukasik, analityk Centrum Analiz Legislacyjnych Ordo Iuris.
Ordo Iuris