Amerykańscy psychologowie specjalizujący się w prowadzeniu badań dot. wychowania dzieci w postawie wdzięczności zauważyli, że jest ona jak „mięsień, który trzeba modelować”.
Uczeni tłumaczą, że w dzieciach warto kształtować postawę wdzięczności, gdyż wdzięczni ludzie są optymistami, lepiej radzą sobie ze stresem, są mniej zawistni i po prostu wiodą bardziej wartościowe życie.
Wesprzyj nas już teraz!
Najnowsze badania przeprowadzone przez uczonych z uniwersytetu w Kalifornii potwierdzają, że im ktoś jest bardziej wdzięczny, tym więcej doświadcza szczęścia. Dr Robert Emmons tłumaczy, że w przypadku wdzięczności widać wyraźnie, iż nabywa się ją w długim procesie formowania. Nie można się jej wyuczyć. Dlatego też rodzice, którzy chcą, by ich dzieci były wdzięczne, winni od najmłodszych lat „modelować mięsień wdzięczności u swoich dzieci”.
Dr Watkins stwierdza, że liczne badania potwierdzają, iż sami dorośli nie są zbyt wdzięczni. Dr Emmons przestrzega: – Oczywiście to nie jest coś, co chcielibyśmy usłyszeć. Prawda jest jednak taka, że nie można dać dzieciom czegoś, czego sami nie mamy.
Badania z 2008 r. przeprowadzone na grupie 221 dzieci, opublikowane w „The Journal of Psychology” ujawniły, iż dzieci które potrafią okazać wdzięczność za różne rzeczy mają lepsze perspektywy na życie i więcej satysfakcji w porównaniu z dziećmi, które tej wdzięczności nie potrafią okazywać.
Inne badanie przeprowadzone na grupie 1035 licealistów z Nowego Jorku, których wyniki opublikowano w 2010 roku w „The Journal of Happiness Studies” wykazały, iż osoby potrafiące często dziękować i doceniać piękno natury, zalety innych osób są znacznie silniejsze psychicznie, mniej skłonne do depresji, zazdrości i zawiści. Pozytywnie patrzą na świat.
Ponadto uczeni stwierdzili, że nastolatkowie, którzy utożsamili szczęście z materializmem znacznie częściej doświadczali depresji i byli pesymistami. Materializm – zdaniem prof. Jeffreya Froha z uniwersytetu Hofstra – zabija wdzięczność, rodzi pesymistycznych i zawistnych ludzi, którzy nie mogą doświadczyć szczęścia.
Uczeni zauważyli także, że ułatwianie różnych rzeczy dzieciom przyczynia się do rodzenia postawy roszczeniowej. Im częściej wykonujemy za dzieci różne czynności, albo pokazujemy im, że coś można nabyć w prosty sposób, nie nauczymy ich wdzięczności, bo nie dostrzegą one wysiłku, który wiąże się z uzyskaniem dóbr. Dlatego tak ważne jest zlecanie im najróżniejszych prac.
Źródło: The Wall Street Journal, Agnieszka Stelmach.