Dzisiaj

„Łaskawa” Komisja Europejska odchodzi od zakazu sprzedaży nowych aut spalinowych. Co na to eksperci?

(fot. Pixabay)

Komisja Europejska ogłosiła najnowszy pakiet motoryzacyjny, który zakłada odejście od pomysłu zakazu sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 roku. Jednocześnie utrzymała cele dotyczące redukcji emisji dwutlenku węgla, które wedle ekspertów są „bardzo trudne” do zrealizowania.

Czy Komisja Europejska „poszła po rozum do głowy” rezygnując z zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku? Przyczyn tej decyzji może być wiele na czele z takim argumentem, że w wyniku takiej decyzji ucierpiałby niemiecki przemysł motoryzacyjny, a tego Komisja Europejska zarządzana przez Niemkę na pewno nie chce. Ważne jednak, że decyzja została podjęta i po 2035 roku w UE wciąż będzie można zakupić nowy samochód spalinowy.

Jednak nowy pakiet motoryzacyjny nie uwzględnia zmian w zakresie celów klimatycznych i redukcji emisji dwutlenku węgla. Cele Brukseli na 2030 roku zostały utrzymane i oznaczają konieczność ograniczenia emisji o 40 proc. Zdaniem prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakuba Farysia, redukcja ta będzie „bardzo trudna”.

Wesprzyj nas już teraz!

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego ocenił, że Komisja Europejska skupiła się na celach redukcyjnych roku 2035, lecz bez pilnych działań w zakresie elastyczności dla samochodów osobowych i dostawczych w 2030 roku – pierwszego kamienia milowego w zakresie redukcji CO2 o 55 proc. dla pojazdów osobowych i 50 proc. dla dostawczych – działania proponowane przez KE na rok 2035 mogą przynieść ograniczony efekt.

Komisja Europejska Zaproponowała jednocześnie, aby producenci samochodów od 2035 roku musieli spełnić wymóg redukcji emisji CO2 o 90 proc., a pozostałe 10 proc. emisji będzie musiało być kompensowane poprzez stosowanie stali niskowęglowej wyprodukowanej w UE lub e-paliw i biopaliw.

„Uważamy też, że zapowiedziane środki mające na celu nakazanie przechodzenia flot korporacyjnych na pojazdy zeroemisyjne mogą być sprzeczne z podejściem rynkowym opartym na zachętach. Branża popiera zachęty i sprzyjające warunki zakupu oraz eksploatacji we wszystkich segmentach pojazdów, w tym w przypadku pojazdów ciężarowych, które szczególnie potrzebują odpowiednich środków stymulujących popyt” – dodano w komentarzu PZMot.

pap logo

Źródło: PAP

Oprac. WMa

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Zatrzymaj ideologiczną rewolucję. Twoje wsparcie to głos za Polską chrześcijańską!

mamy: 404 857 zł cel: 500 000 zł
81%
wybierz kwotę:
Wspieram