W szkołach ponadgimnazjalnych na uzupełniających lekcjach historii realizowany będzie wątek „Ojczysty Panteon i ojczyste spory”. Minister edukacji Krystyna Szumilas podpisała nowelizację podstawy programowej.
Reforma edukacji, zakładająca usunięcie historii z programu nauczania drugich i trzecich klas szkół ponadgimnazjalnych, wywołała poważne zastrzeżenia ekspertów i społeczne protesty. W obronie nauczania historii przeprowadzono w Polsce szereg głodówek, powstała także Obywatelska Komisja Edukacji Narodowej. W myśl wprowadzonych poprawek, temat „Ojczysty Panteon i ojczyste spory” będzie realizowany w ramach przedmiotu uzupełniającego „Historia i społeczeństwo”, nauczanego w drugiej klasie. Zmiany wchodzą w życie od września a taki przedmiot będzie realizowany dopiero w przyszłym roku szkolnym.
Wesprzyj nas już teraz!
– Oczywiście, jest to sukces, który odrobinę poprawia dramatyczną sytuację. Niemniej jednak nie przywraca ogólnokształcącego charakteru liceum i nie stanowi pełnego kursu historii – twierdzi prof. Ryszard Terlecki w rozmowie z „Gazetą Polską Codziennie”. Jak dodaje, informacje o historii III RP są w edukacji konieczne.
W środę odbyła się w prezydenckim pałacu kolejna debata o stanie i przyszłości polskiej edukacji historycznej. – Chciałbym tylko przypomnieć, że spór, który może będzie kiedyś budującą – jak sądzę – częścią przedmiotu „Ojczysty Panteon” wynikał z tego, że niemałej części środowisk rodziców, nauczycieli a także historyków wydawało się negatywnym aspektem reformy programowej to, iż zaniknie wspólny rdzeń edukacji historycznej Polaków i Polek w II i III klasie szkoły ponadgimnazjalnej. Czyli wtedy, kiedy są oni najdojrzalszymi uczniami. O to przede wszystkim chodziło – tłumaczył prof. Andrzej Nowak.
Źródło: „Gazeta Polska Codziennie” / „Nasz Dziennik”
mat