Ponad połowa Polaków z pokolenia „Z” i 45 proc. millenialsów w ostatnim miesiącu odczuwało niepokój w związku ze zmianami klimatu – wynika z opublikowanego w czwartek raportu firmy Deloitte. Ich lęki dają o sobie znać np. w pracy, gdzie młodzi pracownicy wywierają presję na pracodawcę, by podejmował działania proekologiczne.
Autorzy raportu pt. „2024 Gen Z and Millennial Survey” firmy doradczej Deloitte zwrócili uwagę, że obawy związane ze zmianami klimatu realnie przekładają się na styl życia i pracy młodych ludzi. Ponad połowa polskich „zetek” i 45 proc. millenialsów przyznaje, że w ciągu ostatniego miesiąca odczuwało niepokój związany ze zmianami klimatycznymi. Jednocześnie coraz częściej swoje obawy próbują oni przezwyciężać, zmieniając styl życia.
Do pro-ekologicznych aktywności młodzi ludzie zaliczają m.in. przemyślane podejście do zakupów odzieży czy ograniczanie podróży samolotem. Deklarują również gotowość poniesienia większych kosztów za bardziej ekologiczny produkt lub usługę. Od podejścia do zmian klimatycznych uzależniają również swoje wybory zawodowe. 14 proc. ankietowanych z Polski zmieniło pracodawcę lub przebranżowiło się, aby „firma lepiej pasowała do ich wartości i przekonań dotyczących aktywnego minimalizowania negatywnego wpływu na środowisko”.
Wesprzyj nas już teraz!
Połowa „zetek” i jedna trzecia millenialsów deklaruje również, że wywiera presję na swojego pracodawcę, by podejmował działania proekologiczne.
Badanie zostało przeprowadzone w formie ankiety między 24 listopada 2023 r. a 11 marca 2024 r. wśród 14 tys. 468 osób z pokolenia Z i 8 373 milenialsów (łącznie 22 tys. 841 respondentów) z 44 krajów Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, Europy Zachodniej, Europy Wschodniej (w tym Polski), Bliskiego Wschodu, Afryki i Azji-Pacyfiku. Polscy respondenci stanowili 3,5 proc. ogółu badanych (301 przedstawicieli pokolenia Z i 200 millennialsów).
PAP / oprac. PR
Eko-terroryści nawiedzają Warszawę. Próbowali blokować mosty