Już 16 lipca z Mazowieckiego Portu Lotniczego w Modlinie wystartuje pierwszy samolot. W ubiegłą sobotę, podczas dnia otwartego, można było obejrzeć terminal lotniska i zasiąść za sterami symulatora samolotu myśliwskiego. Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin to pierwsze w Polsce lotnisko stworzone dla tzw. przewoźników niskokosztowych. Jako pierwszy ma z niego wystartować 16 lipca z pasażerami samolot irlandzkiej linii Ryanair. Drugą linią operującą z tego lotniska będzie Wizz Air. Port rozmawia także z innymi przewoźnikami, w tym m.in. liniami czarterowymi.
Podczas dnia otwartego przyszli pasażerowie i wszyscy chętni mogli zwiedzić terminal. Obiekt ma ponad 12 tys. m kw. powierzchni. Podzielony jest na dwie strefy: odlotów i przylotów. W porcie będzie 21 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, a także kontrola bezpieczeństwa, strefa komercyjna i 4 bramki. Po lewej stronie terminalu jest hala przylotów z taśmami odbioru bagażu i kontrolą celną. Terminal będzie mógł obsłużyć ok. 2 miliony pasażerów rocznie.
Wesprzyj nas już teraz!
Goście portu mogli w sobotę także zasiąść za sterami symulatora samolotu myśliwskiego czy obejrzeć pokaz pierwszej pomocy w czasie pozorowanego wypadku lub wziąć udział w quizie wiedzy o lotnictwie.
Przez cały dzień na trasie Modlin-Warszawa podróżni mają do dyspozycji 42 połączenia (14 lotniskowych, oznaczonych symbolem samolotu oraz 28 pociągów kursujących przez Modlin na linii w kierunku do Działdowa). Spośród 14 pociągów lotniskowych 11 łączy lotnisko w Modlinie oraz Lotnisko Chopina, a pozostałe trzy kursują na trasie Modlin-Warszawa Zachodnia.
Pierwszy pociąg lotniskowy ze stacji Modlin odjeżdża o godz. 3:30; ostatni – kwadrans po północy. Z Warszawy (z Dworca Warszawa Centralna) do stacji Modlin pierwszy pociąg wyrusza o godz. 2:30, ostatni (z Dworca Warszawa Gdańska) o godz. 1:00.
Lotnisko w Modlinie może przyjmować wszystkie samoloty z kodu C, czyli takie jak Airbus A320 lub Boeing 737, a także wszystkie mniejsze. Droga startowa ma 2500 m długości i 60 m szerokości i jest po gruntownej modernizacji. Remont przeszły także dwie drogi kołowania oraz płaszczyzny postojowe.
Koszt całej inwestycji związanej z uruchomieniem Portu Lotniczego Warszawa-Modlin – to ok. 250 mln zł. 102 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unia Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 76 mln zł. Kolejne 168 mln zł unijnej dotacji zostanie przeznaczone na zakup 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych, modernizację bocznicy i budowę stacji kolejowej na lotnisku w Modlinie.
Lotniskiem zarządza spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Jej udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego, województwo mazowieckie, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki.
Piotr Toboła