„Awersja względem tradycyjnego Kanonu Mszy (prezentowana przez tych, którzy sprzeciwiają się Summorum Pontificum) odsłania korzeń ukrytej herezji, definiowanej przez Jeana Madirana jako świadome pragnienie zniesienia historii katolicyzmu” – tłumaczy Piero Vassallo na łamach „Riscossa Cristiana”. Nadzwyczajna forma rytu rzymskiego dobitnie wskazuje, że liturgia i doktryna wiary są nierozłączne.
Jak twierdził progresywny teolog Stefan Orth, w trakcie posoborowej „reformy” liturgii „wielu katolików podzieliło ocenę i wnioski Marcina Lutra, według którego mówienie o Ofierze Mszy św. jest największym i najokropniejszym błędem przeklętej idolatrii. Z tego powodu chcemy się pozbyć wszystkiego, co przypomina nam o ofierze, włącznie z Kanonem”.
Wesprzyj nas już teraz!
„Możliwość – która wcale nie jest odległa – negacji katolickiej Mszy, w której w sposób bezkrwawy uwieczniona została Ofiara Krzyża; zagrożenie, że liturgia może popaść w błędy pożałowania godniej luterańskiej reformy, uzasadniają przywiązanie kapłanów i wiernych do Tradycji” – tłumaczy Vassallo. To także źródła ruchu zmierzającego do przywrócenia tradycyjnej liturgii. Przed katolikami wyraźnie rysuje się zagrożenie zredukowania Mszy do luterańskiej formy zwykłej uczty celebrowanej przez wspólnotę.
Arcybiskup Guido Pozzo potwierdzał, że motu proprio „Summorum Pontificum” już przyniosło owoce i „wszystko wskazuje na to, że może jeszcze je przynieść w przyszłości”. Jak dodawał, pojawiające się obawy przed dwoma „równoległym Kościołami” pojawiają się ze strony progresywnych duchownych i są wyrazem oporu. Duchowni ci nie są w stanie przyznać, iż liturgia i doktryna są nierozłączne.
„Strach tych, którzy sprzeciwiają się Tradycyjnej Mszy, pozwala nam uzyskać wgląd w nigdy nie wyartykułowane powody wrogiej reakcji na motu proprio Benedykta XVI” – kontynuuje Piero Vassall. Ich źródłem jest myśl „nowatorskich teologów takich jak Chenu i Rahner, według których Drugi Sobór Watykański powinien przynieść skutek w postaci wyburzenia przypadkowej struktury Kościoła konstantyńskiego, przywracając postulowany „Kościół pierwotny”.
Źródło: rorate-caeli.blogspot.com
mat