5 listopada 2013

Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działający przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, przychylił się do skarg złożonych na plakat promujący film „Do zaliczenia”. Reklama narusza Kodeks Etyki Reklamy i zagraża psychicznemu i moralnemu rozwojowi dzieci i młodzieży.


Choć plakaty reklamujące wakacyjną komedyjkę pod dość prowokacyjnym tytule – „Do zaliczenia” – znikły z ulic polskich miast, warto o filmie przypomnieć. Rady Reklamy uznała, że reklama naruszała normy Kodeksu Etyki Reklamy poprzez uprzedmiotowienie wizerunku kobiety. Zespół orzekający uznał jednocześnie, iż materiał promocyjny nie mieści się w ramach przyjętych norm etycznych i zagraża psychicznemu i moralnemu rozwojowi dzieci i młodzieży.

Wesprzyj nas już teraz!

 

Twórcy plakatu zrobili wszystko, by nadać mu skrajnie seksualną wymowę. Już samo przetłumaczenie tytułu filmu, jak i hasło go reklamujące, nie pozostawiało cienia wątpliwości co do intencji autorów. Oryginalny tytuł „To Do List” – „Lista rzeczy do zrobienia” w dosł. tłumaczeniu, nasycono skojarzeniami seksualnym i wraz z hasłem „Zalicz ją w te wakacje” wyruszono podbijać polskie kina. Na plakacie oprócz zdjęcia bohaterki filmu znajdowały się słowa nawiązujące do czynności seksualnych: francuz, lodzik, sex, a w niektórych wersjach plakatu znajdują się – o czym informuje Stowarzyszenie Twoja Sprawa – również dodatkowe hasła, np. „Potrzebuję supersamca”, „Dziewice są w cenie” oraz „Stracę cnotę, bo mam na to ochotę”. Choć, jak tłumaczyło skarżone Forum Film Poland, kampania była krótkotrwała a plakaty miejskie zostały usunięte w sierpniu, nie ma wątpliwości, że w czasie jej trwania była oglądana także przez dzieci i młodzież.

 

Do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy wpłynęło 1058 skarg, w których podniesiono iż reklama ta jest skrajnym przykładem uprzedmiotowienia młodej kobiety, która potraktowana jest jak obiekt, przedmiot, pozbawiona osobowości rzecz, z którą można zrobić to, co tylko uzna się za stosowne. W skardze przypomniano także, że zgodnie z art. 32 Kodeksu Etyki Reklamy, do reklamy zewnętrznej należy stosować przepisy dotyczące reklam skierowanych do dzieci i młodzieży.

 

Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, uchwałą z dnia 15 października podzielił zarzuty skierowane do Rady Reklamy, uznając, że reklama narusza Kodeks Etyki Reklamy. Zdaniem zespołu reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami. W opinii Zespołu Orzekającego nie mieści się także w ramach przyjętych norm etycznych.

 

Warto przytoczyć w całości swoistą przestrogę, którą Rada kieruje wobec reklamodawców:

 

„Zdaniem Zespołu Orzekającego, na reklamodawcach kierujących swoje reklamy do masowego odbiorcy – poprzez umieszczenie ich na nośnikach reklamy zewnętrznej – spoczywa szczególna odpowiedzialność za staranny, prowadzony w poczuciu odpowiedzialności społecznej i nie godzący w powszechne odczucie dobrych obyczajów, wybór treści i formy reklamy”.

 

Czy jeśli przypatrzymy się uważnie tzw. reklamom zewnętrznym, które codziennie mijamy w drodze do pracy lub szkoły, możemy dostrzec starania na rzecz wspomnianej „odpowiedzialności”? Zdecydowanie nie! Mamy do czynienia z coraz bardziej prymitywnym przekazem nasyconym prymitywnymi seksualnymi nawiązaniami. Akcje podejmowane przez pojedyncze osoby, jak i instytucje tj. Stowarzyszenie Twoja Sprawa, czy Społeczny Komitet Zwalczania Pornografii, mające na celu oczyszczenia przestrzeni publicznej mogą napawać pewnym optymizmem. Tym bardziej, że nierzadko kończą się one sukcesem.

 

 

luk

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram