Niemiecki „Kościół” Ewangelicki zrezygnował z udziału w dorocznym ekumenicznym Tygodniu dla Życia. Decyzja jest krytykowana przez mniejszość samych protestantów, ale również przez katolików – w tym przez biskupów.
Decyzję o rezygnacji z udziału w ekumenicznym Tygodniu dla Życia podjęła Rada „Kościoła” Ewangelickiego w Niemczech. Tydzień jest organizowany regularnie od 1991 roku; został zainicjowany przez Centralny Komitet Niemieckich Katolików oraz Konferencję Episkopatu Niemiec. Rada Niemieckiego Kościoła Ewangelickiego przyłączyła się do wydarzenia w 1994 roku. Przez lata inicjatywa wskazywała na możliwość współpracy chrześcijan w tak fundamentalnych sprawach, jak godność i obrona życia ludzkiego.
Większość ewangelików od dłuższego czasu ma jednak z tą kwestią poważny problem. Protestanci w Niemczech – poza szeregiem moralnie ortodoksyjnych grup – nie potrafią zdobyć się na krytykę aborcji. O zabijaniu dzieci nienarodzonych mówią wprawdzie z pewną rezerwą, twierdząc jednak, że chodzi ostatecznie o decyzję kobiety oraz jej wolność, której nie należy ograniczać. Najpewniej to właśnie w ideowym skręcie ku liberalizmowi należy upatrywać źródeł decyzji Rady Niemieckiego „Kościoła” Ewangelickiego. Rzecznik Rady wskazał oficjalnie, że rezygnacja wynika z… niewielkiego znaczenia społecznego i medialnego, jaki ma Tydzień dla Życia.
Wesprzyj nas już teraz!
Konferencja Episkopatu Niemiec poinformowała oficjalnie, że ubolewa nad decyzją Rady.
W niemieckim Kościele katolickim kwestia sprzeciwu wobec aborcji oraz eutanazji jest jedną z ostatnich, w których biskupi prezentują jednoznacznie krytyczne stanowisko, w zgodzie z nauczaniem Kościoła. Bywają jednak wyłomy, wprawdzie jeszcze nie w samym episkopacie. W ubiegłym roku szefowa Centralnego Komitetu Niemieckich Katolików, Irme Stetter-Karp, opowiedziała się za rozbudową niemieckiej infrastruktury aborcyjnej tak, by żadna kobieta nie była „dyskryminowana” z powodu trudności dostępu do niej.
Wypowiedź ta spotkała się z ostrą krytyką środowisk konserwatywnych, ale Stetter-Karp pozostała szefową Komitetu – i wraz z bp. Georgiem Bätzingiem, przewodniczącym Episkopatu, współ-szefową Drogi Synodalnej.
Źródła: Katholisch.de, PCh24.pl
Pach