16 głosów za, 1 przeciw i 2 wstrzymujące – tak radni Dzielnicy XVIII głosowali w sprawie wyłączenia Nowej Huty spod szykowanej przez krakowski magistrat Strefy Czystego Transportu. Argumenty? To m.in. dzielenie mieszkańców strefą i dobra jakość powietrza.
W przyjętej 17 lutego 2025 uchwale, Rada Dzielnicy XVIII Nowa Huta zwróciła się do prezydenta miasta, Aleksandra Miszalskiego z wnioskiem o wstrzymanie wprowadzenia Strefy Czystego Transportu na terenie dzielnicy.
Zdaniem radnych, pomysł krakowskiego magistraty, by objąć strefą niemal całe miasto, rodzi wiele wątpliwości. Zaś w samej Nowej Hucie – podziały. Dzielnica bowiem zostanie rozdzielona strefą – jej wymogami objęte zostaną głównie obszary mieszkalne, zaś część dzielnicy na wschód od trasy S7 już nie.
Wesprzyj nas już teraz!
Ponadto, wedle pomiarów jakości powietrza prowadzonych na terenie dzielnicy, w Nowej Hucie nie są przekraczane normy powietrza. Zatem wprowadzanie SCT na tym obszarze, to rozwiązywanie nieistniejącego problemu – albo inaczej – karanie Nowej Huty za gorszą jakość powietrza w centrum Krakowa.
Podczas debaty podkreślano m.in. że Nowa Huta zawsze była biedniejszą dzielnica Krakowa i wiele osób posiada starsze pojazdy. Mimo to, jakość powietrza jest na tyle dobra, że obszar dzielnicy nie narusza wskazanych w ustawie norm. Wskazywano też, że osoby pracujące w „kombinacie” utraciłyby możliwość dojazdu do pracy. Obecnie bowiem nie ma już na terenie zakładu transportu wewnętrznego, a pracownicy mogą wjeżdżać na teren huty własnymi samochodami – tyle tylko, że nie mogliby nimi dojechać do domów.
Wskazywano również, że jest grupa osób posiadających zabytkowe samochody, które wykorzystują jako atrakcję turystyczną i z ich pomocą pokazują Nową Hutę – ci kierowcy, wedle pomysłów miasta, mogliby wjechać do strefy… 50 razy w roku.
W dyskusji pojawiły się też głosy nieco sceptyczne wobec uchwały. Wskazywano, że urząd miasta jeszcze nie pokazał ostatecznej wersji SCT, a dyskutowane dotąd projekty były stosunkowo ambitne i – pojawiają się takie nieoficjalne głowy – zapisy będą łagodzone. Jak? Tego nie wiadomo.
Wskazywano też, że Kraków z uwagi na jakość powietrza SCT wprowadzić musi. Większość mieszkańców i radnych była jednak zdania, że strefa winna ominąć Nową Hutę, zaś obowiązek strefy można zrealizować na mniejszym obszarze, w centrum Krakowa.
MA
Argumentami w zielony ład – Fundacja Wolność i Własność rozprawia się z klimatyzmem
Klub „Polonia Christiana” zaprasza do Poznania: Zielony Ład uderzy w każdego z nas!