Przedstawiciele brazylijskich podstawowych wspólnot kościelnych spotkają się w Juazeiro do Norte, by… ogłosić nowy program na czas pontyfikatu papieża Franciszka. W spotkaniu uczestniczyć ma ok. 4 tysięcy aktywistów. Program imprezy przewiduje m. in. promocję „solidarystycznej” ekonomii i jarmark sprawiedliwego handlu.
Podstawowe wspólnoty kościelne pojawiły się po raz pierwszy w roku 1968 jako nowa forma życia religijnego, służąca decentralizacji parafii i Kościoła – zgodnie z programem, zarysowanym przez ojców teologii wyzwolenia. Podstawowe wspólnoty zostały oficjalnie uznanie dopiero w roku 1978 na fali posoborowych „reform” i rosnącej popularności lewicowych ruchów społecznych. Jak zauważa Alver Metalli na łamach „The Vatican Insider”, projekt ten zdobył największą popularność w Brazylii. Przyczyniły się do tego problemy społeczne związane z industrializacją i urbanizacją kraju, stanowiące równocześnie źródło popularności teologów rozwijających „chrześcijański marksizm”.
Wesprzyj nas już teraz!
Choć końcem lat 70-tych wielu progresywnych hierarchów spoglądało na podstawowe wspólnoty kościelne z sympatią, perspektywa ta w kolejnych latach uległa zmianie. W późniejszych wypowiedziach hierarchów „dało się wyczuć ostrożność, podejrzliwość, obawy i niepokój. Wiele spośród wspólnot padło ofiarą politycznych i ideologicznych manipulacji. O ile PWK zostały w trakcie spotkania w Santo Domingo rozpoznane jako uprawnione byty kościelne, nacisk został położony na zagrożenia z jakimi się borykają oraz potrzebę określenia kryteriów ich kościelności” – zauważa Metalli. W wielu przypadkach członkowie tych „wspólnot” stali się niezwykle podatni na lewicową propagandę i polityczny ekstremizm, odgrywając istotną rolę w destrukcji brazylijskiej gospodarki i tradycyjnego społeczeństwa.
Nowy pontyfikat, w którym latynoamerykańskie doświadczenia stanowić mają szczególny punkt odniesienia, niesie nowe nadzieje dla liderów podstawowych wspólnot kościelnych, które skądinąd w ciągu ostatnich dwudziestu lat straciły na dynamice i znaczeniu. Jak przewidywano w latach 90-tych, wspólnoty podstawowe podzielą los odpowiadającej im teologii wyzwolenia, przechodząc tym samym do historii.
Organizatorzy konferencji w Juazeiro do Norte podkreślają, że impreza ma na celu potwierdzenie roli wspólnot podstawowych w życiu brazylijskiego katolicyzmu. Roli, która polegała w przeszłości także na podkopywaniu tradycyjnej pobożności, hierarchicznego charakteru Kościoła i politycznej instrumentalizacji wiary. Co nie jest niespodzianką, organizatorzy w trakcie konferencji postanowili położyć nacisk na „sukcesy” ruchu, promując przy tym… sprawiedliwy handel i rozwój ekonomiczny krajów Trzeciego Świata.
Źródło: vaticaninsider.lastampa.it
mat