Nowy prefekt Kongregacji Nauki Wiary, abp Gerhard Ludwig Müller należy do grona najbliższych współpracowników obecnego papieża. W tym wąskim kręgu są m.in. kardynał Marc Ouellet, który jest prefektem Kongregacji ds. Biskupów i kard. Kurt Koch, który jest przewodniczącym Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. Kardynał Müller to także dobry znajomy jednego z najbardziej znanych przedstawicieli potępionej przez Watykan teologii wyzwolenia – Gustavo Gutiérreza.
Arcybiskup Müller co roku od 15 lat wyjeżdża do Peru, aby tam „pobierać nauki” od Gutierreza – przypomina watykanista Sandro Magister. W 2008 roku, gdy hierarcha przyjmował tytuł doktora honoris causa Papieskiego Uniwersytetu Katolickiego w Peru, który jest powszechnie postrzegany jako bastion progresistowskiego skrzydła peruwiańskiego Kościoła, publicznie chwalił Gutiérreza. Mówił, że „jego teologia, niezależnie jak na nią spoglądać, jest ortodoksyjna, ponieważ jest ortopraktyczna i uczy nas poprawnego działania na sposób chrześcijański, gdyż wywodzi się z prawdziwej wiary”.
Wesprzyj nas już teraz!
Nic dziwnego, że poglądy nowego przewodniczącego Kongregacji Nauki Wiary budzą wiele niepokojów wśród konserwatywnej części katolików. Arcybiskup nie wierzy np. w dziewictwo Matki Bożej podczas porodu, sprzeciwiając się tym samym nauczaniu II Soboru Watykańskiego. W swoim liczącym 900 stron dziele Katholische Dogmatik Für Studium Und Praxis der Theologie (niem. „Dogmatyka katolicka. Studiowanie i praktykowanie teologii”; Fryburg, 5. wyd. 2003), abp Müller pisze, że doktryna o wieczystym dziewictwie Najświętszej Maryi Panny „nie tyle dotyczy konkretnych fizjologicznych cech naturalnego procesu porodu (…), ile uleczenia i zbawczego wpływu łaski na ludzką naturę”.
Hierarcha uważa także, że nie powinniśmy używać określeń „Ciało i Krew Chrystusa” w odniesieniu do konsekrowanej Hostii. W 2002 r., będąc biskupem opublikował książkę Die Messe — Quelle des christlichen Lebens (niem. „Msza św. źródłem chrześcijańskiego życia”; Ulrich Verlag, Augsburg), w której napisał: „W rzeczywistości [określenia] ciało i krew Chrystusa nie oznaczają składników materialnych człowieka Jezusa w czasie Jego życia [na ziemi] lub w Jego przemienionej cielesności. Tutaj ciało i krew oznaczają obecność Chrystusa za pośrednictwem chleba i wina”.
Kardynał Müller uchodzi również za przeciwnika zbliżenia z Bractwem św. Piusa X. Tuż po nominacji na prefekta Kongregacji, hierarcha udzielił wywiadu związanej z Konferencją Episkopatu Niemiec agencji prasowej Katholische Nachrichten Agentur (KNA). Na pytanie dziennikarza o problemy, których źródłem — dla Bractwa Św. Piusa X — są postanowienia II Soboru Watykańskiego, hierarcha odpowiedział: „Każdy, kto się uważa za katolika, musi się trzymać zasad wiary katolickiej. Ani Kongregacja Nauki Wiary, ani nikt inny nie jest ich autorem, lecz otrzymaliśmy je dzięki Objawieniu Bożemu w Jezusie Chrystusie, które zostało powierzone Kościołowi. Nie można zatem po prostu wybierać z Objawienia tego, co komu pasuje do jego koncepcji”.
Źródło: catholicherald.com, AS.