Dzisiaj

Obywatelu, znaj łaskawość władzy. W pierwszym miesiącu SCT w Krakowie „tylko” pouczenia

(PCh24.pl)

Wiceprezydent Krakowa Łukasz Sęk zapowiedział, że w pierwszych miesiącach obowiązywania tzw. strefy czystego transportu (SCT) służby, głównie straż miejska, będą przede wszystkim „informować i pouczać” osoby, które wjadą do strefy samochodami, które władza uznała za niewłaściwe do użycia pod pretekstem ideologii klimatyzmu.

SCT zacznie obowiązywać w stolicy Małopolski 1 stycznia. Obejmie większą część miasta – wnętrze IV obwodnicy. Do strefy będą mogły wjechać pojazdy, które spełniają wymogi emisji spalin określone w uchwale Rady Miasta Krakowa.

Bez opłat i konieczności rejestracji pojazdu w systemie wjadą: samochody benzynowe (osobowe i ciężarowe) z normą emisji spalin co najmniej Euro 4 lub wyprodukowane co najmniej w 2005 r. oraz samochody z silnikiem Diesla z normą emisji co najmniej Euro 6 (osobowe i ciężarowe) lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2014 r. (osobowe) lub 2012 r. (ciężarowe). Kierowcy aut niespełniających norm będą musieli za wjazd do strefy zapłacić. Za „bezprawny” w opinii władz miasta wjazd do SCT grozi do 500 zł mandatu.

Wesprzyj nas już teraz!

Osoby wjeżdżające do strefy autami niespełniającymi norm będą musiały zapłacić: 2,5 zł za godzinę, 5 zł za dzień (w 2026 r.) i 15 zł za dzień (w 2027 r.). Abonament miesięczny: 100 zł (2026 r.), 250 zł (2027 r.), 500 zł (2028 r.). Od 2029 r. wjazd ma być niemożliwy, a system opłat zniesiony.

Z opłat zwolnieni są mieszkańcy Krakowa, którzy przed 26 czerwca posiadali samochód uznany przez władzę za „stary”. Aby jednak bezpłatnie poruszać się po SCT takim autem, muszą dokonać rejestracji w systemie internetowym SCT lub w specjalnie wyznaczonym do tego punkcie obsługi mieszkańców. Potem co roku muszą weryfikować swoje uprawnienia w systemie.

Wiceprezydent, zapytany, dlaczego mieszkańcy muszą każdego roku weryfikować swoje uprawnienia i podawać PIT, wyjaśnił, że dzięki temu możliwe będzie potwierdzenie, że mieszkają w Krakowie i odprowadzają tu podatki.

Rejestracji w systemie przed wjazdem do SCT muszą dokonywać właściciele pojazdów z zagranicy, ponieważ ich pojazdy nie widnieją w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Pojazdy te muszą być zgłoszone niezależnie od tego, kiedy zostały wyprodukowane i czy spełniają normy SCT, czy nie. – Zanotowaliśmy już paręset zgłoszeń takich pojazdów – powiedział wicedyrektor Zarządu Transportu Publicznego (ZTP) Łukasz Gryga.

SCT przewiduje wyjątki dla: osób z niepełnosprawnościami (jeżeli posiadają kartę parkingową UE dla osoby z niepełnosprawnościami); pacjentów placówek medycznych (jeśli leczenie odbywa się w ramach NFZ, a dana placówka medyczna podpisała umowę ws. SCT z miastem Kraków); właścicieli pojazdów zabytkowych (wpisanych na listę zabytków); pojazdów specjalnych – np. kamperów, food trucków. Wszystkie te grupy muszą uprzednio dokonać zgłoszenia w systemie SCT.

Radni miasta Krakowa przyjęli uchwałę o SCT mimo sprzeciwu mieszkańców Krakowa oraz władz i mieszkańców gmin ościennych, części parlamentarzystów i samorządowców, a także organizacji pozarządowych i ekspertów. Przeciwnicy zaskarżyli uchwałę do sądu. Rozprawa odbędzie się 14 stycznia w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Krakowie.

Źródło: PAP

pap logo

Krakowskie służby szykują się na SCT. W ruch pójdą kamery i statystyka

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Zatrzymaj ideologiczną rewolucję. Twoje wsparcie to głos za Polską chrześcijańską!

mamy: 402 267 zł cel: 500 000 zł
80%
wybierz kwotę:
Wspieram