Minister edukacji Przemysław Czarnek podpisał rozporządzenie dotyczące nowych lektur szkolnych. Wprowadzone zmiany obejmują głównie lektury uzupełniające we wszystkich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
„Zmiany dotyczą głównie lektur uzupełniających (w przypadku klas I-III szkoły podstawowej – propozycji lektur do wspólnego i indywidualnego czytania) i polegają na zaproponowaniu takich pozycji książkowych, które warto omawiać z uczniami ze względu na ich walory edukacyjne i wychowawcze (czytelny system wartości), elementy konstrukcyjne utworu (konstrukcja świata przedstawionego, wyraziście zarysowana akcja) oraz warstwę językową utworu (polszczyzna staranna, pozbawiona wulgaryzmów i kolokwializmów, nadmiernych ozdobników)” – czytamy na stronie gov.pl.
Z listy lektur w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych usunięto między innymi takie pozycje, jak: Karol May „Winnetou”; Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz „Zaczarowana zagroda”; Nancy H. Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów”; Piotr Skarga „Żywoty świętych” (fragmenty).
Wesprzyj nas już teraz!
Do listy lektur dodano m.in.: Zofia Kossak-Szczucka „Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata”; Piotr Kordyasz „Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły” (fragmenty); Alan Aleksander Milne „Kubuś Puchatek”; Zofia Kossak-Szczucka „Topsy i Lupus”; André Frossard „Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II”; Nicolas Sparks „Jesienna miłość”; Henryk Sienkiewicz „Listy z podróży do Ameryki”; Karol Wojtyła „Przed sklepem jubilera”; Stefan Wyszyński „Zapiski więzienne”; Jan Paweł II „Pamięć i tożsamość” (fragmenty), „Fides et ratio” (fragmenty).
Źródło: gov.pl
TK
Zobacz także: