Założenia nowego zarządzenia Marszałka Sejmu w sprawie zasad wstępu do sejmowych budynków są zapowiedzią zupełnie nowej organizacji dostępu mediów do prac parlamentu. „Obok rozwiązań poprawiających warunki pracy mediów, założenia zapowiadają również takie, które mogą naruszać konstytucyjny standard transparentności prac władz publicznych. Większość zapowiadanych rozwiązań ma swoje analogie w regulacjach parlamentów państw UE, nie wszystkie jednak można pogodzić z gwarancjami dostępu do informacji publicznej wynikającymi z art. 61 Konstytucji RP” – czytamy w komunikacie Instytutu Ordo Iuris.
Kancelaria Sejmu RP 14 grudnia opublikowała założenia do projektu nowego zarządzenia marszałka sejmu, zmieniającego organizację pracy mediów na terenie kompleksu sejmowego, regulowanej w stosownym zarządzeniu marszałka sejmu. Nowe reguły miałoby wejść w życie od początku stycznia 2017 r. „Pełna analiza proponowanych regulacji jest trudna, bowiem dotychczas nie został udostępniony sam projekt zarządzenia” – podaje Ordo Iuris.
Wesprzyj nas już teraz!
Założenia zapowiadają utworzenie Centrum Medialnego, mającego zapewnić dziennikarzom i fotoreporterom profesjonalną przestrzeń pracy, a także specjalistyczne studio nagraniowe w głównym gmachu Sejmu, służące przeprowadzaniu wywiadów z politykami. Stworzenie takiej infrastruktury należy ocenić pozytywnie. Jednak ocena innych zmian w sposobie zorganizowania dostępu dziennikarzy i mediów do prac Sejmu RP nie jest już tak jednoznaczna.
„Pewne wątpliwości mogą budzić niektóre elementy konstrukcyjne przewidzianej w projekcie kategorii „Stałego Korespondenta Parlamentarnego”, definiowana jako „najwyższy status dziennikarza relacjonującego prace Sejmu, dedykowany osobom o udokumentowanej przeszłości reporterów politycznych”. Nie określono jak dotychczas jasnych kryteriów zakwalifikowania dziennikarza do tej kategorii. Zasada transparentności prac Sejmu każe oczekiwać, aby kryteria takie były powszechnie znane oraz pozbawione elementu nadmiernej uznaniowości.” – komentują prawnicy Ordo Iuris.
Zdaniem przedstawicieli Ordo Iuris, propozycje zakładają także znaczne ograniczenie możliwości nagrywania materiałów filmowych na korytarzach sejmowych. Poza planowanym Centrum Medialnym w zasadzie będzie to możliwe jedynie na I piętrze, w okolicach tzw. „stolika dziennikarskiego”, gdzie aktualnie odbywa się większość wywiadów z parlamentarzystami. „Takie ograniczenie dotychczasowej aktywności mediów w Sejmie może być traktowane jako obniżenie transparentności prac władzy ustawodawczej, choć może być uzasadnia się je ochroną prywatności parlamentarzystów, gdy nie wykonują czynności objętych mandatem poselskim, lub dbałością o niezakłócanie pracy parlamentu. Trzeba jednak podkreślić, że w takim zakresie przewidywane zmiany mieszczą się w zakresie autonomii Sejmu, będącego organem wyłącznie właściwym do regulowania swej wewnętrznej organizacji oraz porządku w samym budynku.” – podaje Instytut Ordo Iuris.
„Przedstawione w założeniach zmiany, chociaż wpisują się w standardy obowiązujące w parlamentach licznych państw europejskich, powinny przede wszystkim uwzględniać wysoki poziom gwarancji dostępu do informacji publicznej przewidziany w art. 61 ust. 2 Konstytucji RP, który ponad wszelką wątpliwość obejmuje możliwość rejestrowania przez dziennikarzy przebiegu posiedzeń Sejmu RP oraz przebiegu posiedzeń komisji sejmowych. Pełniejsza ich ocena będzie mogła jednak zostać sformułowana dopiero po ewentualnym przedstawieniu przez Marszałka Sejmu projektu zarządzenia dotyczącego analizowanej problematyki.” – czytamy w analizie założeń nowego zarządzenia marszałka sejmu dotyczącego organizacji pracy mediów. Pełną analizę można odnaleźć na stronie Instytutu Ordo Iuris.
Źródło: Ordo Iuris
POz