25 stycznia 2017

Ordo Iuris zawiadamia urząd konsumencki o dyskryminacyjnych praktykach Facebooka

Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris zgłosił prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta informację o stosowaniu przez Facebook praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz nadużywaniu przez koncern pozycji dominującej.

 

Zawiadomienie jest reakcją na liczne doniesienia dotyczące stosowania przez portal społecznościowy Facebook dyskryminacyjnych praktyk, sprzecznych z polskim porządkiem prawnym – uzasadnia OI.

Wesprzyj nas już teraz!

Pod koniec ubiegłego roku administracja portalu masowo usuwała z niego zamieszczane przez użytkowników treści o charakterze patriotycznym. W szczególności dotyczyło to materiałów promujących Marsz Niepodległości w Warszawie. Co istotne i szczególnie dotkliwe dla organizatorów i sympatyków Marszu, usunięcie profili odbyło się w tygodniach poprzedzających planowane wydarzenie.

Jak wskazuje Instytut, choć przedstawiciele Facebooka uzasadniali te działania walką z tzw. mową nienawiści, w wielu wypadkach cenzurowano grafiki o charakterze stricte patriotycznym, pozbawione jakichkolwiek kontrowersyjnych treści. Jednocześnie administratorzy portalu – wbrew postanowieniom jego własnego regulaminu – nagminnie pozostawiają bez reakcji materiały naruszające przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w tym promujące totalitarną ideologię komunizmu czy stanowiące jawną obrazę uczuć religijnych.

W opinii dr. Marcina Olszówki, analityka z Instytutu Ordo Iuris, „administratorzy Facebooka, z którego usług korzystają mieszkańcy i obywatele Rzeczypospolitej Polskiej, mają obowiązek stosować się do polskiego porządku prawnego. Konstytucja RP zakazuje dyskryminacji ze względu na światopogląd, a przepisy dotyczące ochrony konsumentów uznają za niedozwolone praktyki polegające nierównym traktowaniu różnych konsumentów korzystających z tej samej usługi”.

Instytut Ordo Iuris zwraca także uwagę na inną niedopuszczalną praktykę stosowaną przez portal, jaką jest brak podawania użytkownikom konkretnych powodów, dla których zamieszczona przez nich treść została uznana za niezgodną z Regulaminem lub Standardami Społeczności. Osoba chcąca odwołać się od decyzji administratorów portalu nie zna więc stawianych jej zarzutów, co pozbawia ją realnej możliwości obrony.

Praktyki stosowane przez przedsiębiorcę zarządzającego Facebookiem są tym bardziej szkodliwe, że dotyczą podmiotu dysponującego de facto monopolistyczną pozycją na rynku serwisów społecznościowych. Biorąc pod uwagę fakt, że model działania Facebooka zakłada tworzenie otwartej platformy komunikacyjnej, taka polityka prowadzi do nieuzasadnionego ograniczenia zakresu usługi dla niektórych użytkowników, a tym samym ich dyskryminacji – podkreślają prawnicy.

Szereg postanowień zawartych w Regulaminie Facebooka i jego Standardach Społeczności należy uznać za sprzeczne z polskim prawem. Dokumenty te mają bardzo ogólnikowy charakter, co pozwala administratorom portalu na niemal całkowicie dowolne selekcjonowanie treści. Praktyka, zgodnie z którą to przedsiębiorca dokonuje wiążącej dla konsumenta interpretacji umowy, nie może być zaakceptowana; zabrania jej przepis art. 3 853 pkt 9. kodeksu cywilnego – dodaje dr Olszówka.

W ubiegłym roku UOKiK wszczął w stosunku do Facebooka kontrolę dotyczącą zbierania i udostępniania przez ten portal danych osobowych użytkowników.

Poza złożeniem wniosku do UOKiK Ordo Iuris w najbliższym czasie podejmie również inne działania mające na celu wsparcie osób, które padły ofiarą dyskryminacyjnych działań Facebooka. Prawnicy Instytutu świadczyć będą pomoc w postępowaniach sądowych dotyczących uznania postanowień regulaminu Facebooka za niedozwolone. Osoby zainteresowane uzyskaniem takiej pomocy Ordo Iuris zachęca do kontaktu: [email protected].

Źródło: Ordo Iuris

RoM

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij

Udostępnij przez

Cel na 2025 rok

Po osiągnięciu celu na 2024 rok nie zwalniamy tempa! Zainwestuj w rozwój PCh24.pl w roku 2025!

mamy: 32 506 zł cel: 500 000 zł
7%
wybierz kwotę:
Wspieram