Wspólny podręcznik do nauki historii dla polskich i ukraińskich uczniów to nowy projekt Polskiej Akademii Nauk. Zwróciła się ona z wnioskiem w tej sprawie do ministerstwa nauki. PAN chce by przedsięwzięcie sfinansowała… Polsko-Niemiecka Fundacja na rzecz Nauki.
„Polsko-ukraiński podręcznik do historii ma na celu stworzenie wspólnej przestrzeni edukacyjnej, która pomoże zbliżyć oba narody poprzez lepsze zrozumienie ich wspólnej przeszłości. Projekt realizowany przez naukowców z Polskiej Akademii Nauk ma na celu opracowanie materiałów edukacyjnych, które uwzględnią różnorodne perspektywy i historię stosunków między Polską a Ukrainą” – to oficjalne wyjaśnienie intencji towarzyszących projektowi, zamieszczone w informacji agencji PAP.
Wesprzyj nas już teraz!
Jak powiedziała wiceprezes PAN, prof. Mirosława Ostrowska, przedsięwzięcie jest w fazie przygotowań formalnych. Akademia zwróciła się do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego o zgodę na realizację zadania, w tym opracowania zaleceń dla autorów podręcznika.
„(…) wspólnie z Leibniz-Institut für Bildungsmedien / Georg-Eckert-Institut w Brunszwiku oraz Centrum Badań Historycznych PAN, Instytut zwrócił się do Polsko-Niemieckiej Fundacji na rzecz Nauki (PNFN), która mogłaby finansować tego typu projekt” – czytamy w depeszy Polskiej Agencji Prasowej.
Prof. Ostrowska widzi w tej inicjatywie kontynuację przedsięwzięcia, które doprowadziło do opracowania czterotomowego, polsko-niemieckiego podręcznika „Europa. Nasza historia” dla szkół podstawowych. Wśród wyzwań stojących przed twórcami nowego projektu wymienia „różnice w narracjach historycznych, koordynację prac czy wpływ bieżących napięć politycznych”.
Źródło: Historykon.pl/PAP
RoM