„Voice of the Family”, sojusz organizacji broniących życia i tradycyjnych wartości katolickich nie kryje oburzenia z powodu działań Papieskiej Akademii Życia, próbującej położyć „podwalny pod całkowitą przebudowę moralności katolickiej”. Akademia pierwotnie założona przez Jana Pawła II w 1981 roku broniła życia od poczęcia do naturalnej śmierci. W 2017 r. zmieniono jej skład i statut. Wprowadzono reformę, polegającą na tym, że jej członkowie już nie są zobowiązani do przestrzegania nauczania katolickiego.
„VoF” odniosło się do kilku znaczących incydentów z udziałem „zreformowanej” Akademii, w tym do skandalicznej wypowiedzi jej szefa, abp. Vincenzo Paglia z 26 sierpnia w sprawie aborcji.
Przewodniczący Akademii we włoskim programie politycznym Agorà.1 – w związku z trwającą debatą polityczną tuż przed wrześniowymi wyborami – zapytany o stosunek do ustawy 194 z 1978 r., w wyniku której uśmiercono około 6 mln dzieci poczętych we Włoszech, stwierdził: „Myślę, że ustawa 194 jest teraz filarem naszego życia społecznego”. Dopytywany, czy zamierza podjąć działania, by ją obalić, odparł: „Nie, absolutnie, absolutnie!”
Wesprzyj nas już teraz!
Oburzające wypowiedzi hierarchy watykańskiego uwikłanego także w skandale homoseksualne tłumaczył potem rzecznik Akademii, przekonując, że słowa arcybiskupa zostały wyrwane z kontekstu. Jednak, jak zauważa Voice of the Family, jest szereg innych działań, w tym alarmujące oświadczenia, konferencje i publikacje Akademii, które „wskazują na powiększającą się przepaść między wiarą katolicką a poglądami promowanymi przez Papieską Akademię Życia”.
I tak w grudniu 2017 r. ks. Maurizio Chiodi, nowo powołany członek zreformowanej Akademii, włoski teolog moralny wygłosił referat publiczny na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie pod tytułem „Ponowne odczytanie Humanae Vitae (1968) w świetle Amoris laetitia (2016)”. Sugerował, że skoro encyklika Pawła VI nie została uznana za nieomylną, zatem jest otwarta na zmiany, a kontrowersyjny rozdział 8 Amoris laetitia dot. towarzyszenia, rozeznawania i integrowania katolików nie tylko pozwala na stosowanie antykoncepcji, ale niekiedy może nawet jej wymagać.
Referat spotkał się z oczywistą krytyką za „relatywizm moralny”. Słowa duchownego były sprzeczne nie tylko z Humanae Vitae, ale także z Veritatis Splendor (1993), przemówieniem Piusa XII do Włoskiego Stowarzyszenia Katolickich Położnych (1951), Casti Connubii (1930), ale przede wszystkim z odwieczną nauką Kościoła katolickiego.
Akademia w lipcu 2022 r. wydała opracowane pt. „Teologiczna etyka życia. Pismo, tradycja, wyzwania praktyczne, materiały interdyscyplinarnego seminarium naukowego zorganizowanego przez PAV i odbywającego się w Rzymie od 30 października do 1 listopada 2021 roku”. Poruszono w nim szereg zagadnień bioetycznych, w tym kwestię zapłodnienia pozaustrojowego i eutanazji, na które patrzono w świetle nowych dokumentów papieża Franciszka.
Zawarte wywody w tym opracowaniu sugerują zmianę nauczania moralnego, a niektórzy duchowni, w tym o. James Martin SJ, czy o. Jorge José Ferrera SJ, profesor teologii moralnej na Papieskim Uniwersytecie Katolickim w Portoryko twierdzą, że zwiastuje to zmiany nauczania moralnego. O. Ferrera uważa, że papież Franciszek wkrótce ogłosi nową encyklikę lub adhortację apostolską na tematy bioetyczne, coś w rodzaju „Gaudium Vitae” („Radość życia ”).
W materiałach i wypowiedziach członków Papieskiej Akademii Życia akcentowany jest prymat sumienia małżonków, czy też sensus fidei większości katolików, którzy odrzucili katolicką naukę o moralności odnośnie „odpowiedzialnego rodzicielstwa”.
„VoF” przestrzega przed próbą legitymizacji antykoncepcji, co nieuchronnie doprowadzi do akceptacji aborcji.
Wierna nauczaniu Kościoła Akademia Jana Pawła II ds. Ochrony Życia Ludzkiego i Rodziny, w skład której wchodzą niektórzy byli członkowie Papieskiej Akademii Życia domaga się usunięcia abp. Pagli ze stanowiska, bo zamiast bronić życia, szkodzi nauczaniu Kościoła i samej wiarygodności Papieskiej Akademii Życia.
Źródło: voiceofthefamily.com
AS