3 stycznia 2022

Papież i hierarchowie stawiają na młodych i Globalny Pakt Edukacyjny

Prymas Irlandii abp Eamon Martin zaapelował za papieżem Franciszkiem, by więcej funduszy wydawać na edukację i skupić się na młodych, którzy mogą pomóc w zapewnieniu pokoju na świecie. Młodzi mają szczególną rolę do odegrania podczas synodu o synodalności i w związku z polityką klimatyczną państw.

Papież Franciszek podczas noworocznej homilii wygłoszonej w Bazylice św. Piotra w Watykanie zwrócił uwagę, iż rządy powinny postrzegać finansowanie edukacji młodych ludzi nie jako koszt, lecz inwestycję. Nawiązując do tych słów w swoim przesłaniu na Nowy Rok prymas Irlandii arcybiskup Eamon Martin apelował o „większe inwestycje” w młodych ludzi, którzy ​​mogą mieć swój wkład nie tylko w przyszłość, ale także w teraźniejszość.

W swoim orędziu noworocznym z okazji 55. Światowego Dnia Pokoju papież Franciszek zauważył, że pomimo „wielu wysiłków zmierzających do konstruktywnego dialogu między narodami, nasila się ogłuszający zgiełk wojen i konfliktów, postępują choroby o rozmiarach pandemii, pogłębiają się skutki zmian klimatycznych i degradacji środowiska, pogłębia się tragedia głodu i pragnienia, a dominuje model gospodarczy oparty na indywidualizmie, a nie na solidarnym dzieleniu się. Podobnie, jak w czasach starożytnych proroków, tak i dzisiaj nie ustaje wołanie ubogich i ziemi, by błagać o sprawiedliwość i pokój”.

Wesprzyj nas już teraz!

Naturalnie wszyscy mogą uczestniczyć w budowaniu pokoju, począwszy od poprawy relacji z najbliższymi, a potem w dalszej kolejności także z innymi członkami społeczeństwa po relacje między narodami i między państwami.

Trwały pokój – w opinii papieża – można zbudować dzięki „dialogowi międzypokoleniowemu, rozwojowi edukacji i działaniu na rzecz pełnej realizacji ludzkiej godności. Są to „trzy elementy niezbędne do powstania ugody społecznej, bez której każdy projekt pokojowy jest niespójny” – zaznaczył Franciszek.

Dialog między pokoleniami oznacza „spulchnianie twardej i jałowej gleby konfliktu i odrzucenia, aby uprawiać tam nasiona trwałego i wspólnego pokoju”. Szczególną rolę mają do odegrania młodzi, którzy „potrzebują doświadczenia egzystencjalnego, mądrościowego i duchowego osób starszych”. Z kolei starsi „potrzebują wsparcia, miłości, kreatywności i dynamizmu młodych”.

„Wielkie wyzwania społeczne i procesy budowania pokoju nie mogą się obejść bez dialogu między strażnikami pamięci – osobami starszymi – a tymi, którzy niosą historię dalej – młodymi” – wskazał papież.

Młodych trzeba docenić za ich troskę o klimat. Franciszek ubolewał z powodu ograniczenie funduszy na kształcenie i edukację. Jednocześnie wezwał, by promować na świecie nowy „paradygmat kulturowy”, który zrodzi się z dialogu różnych kultur i dzięki urzeczywistnieniu Globalnego Paktu Edukacyjnego lansowanego przez Stolicę Apostolską.

Pakt ten miałby angażować „rodziny, wspólnoty, szkoły i uniwersytety, instytucje, religie, rządzących, całą ludzkość, w kształtowanie osób dojrzałych”. Pakt ma promować „edukację w zakresie ekologii integralnej, według wzorca kulturowego pokoju, rozwoju i tolerancji, skoncentrowany na braterstwie i przymierzu między osobą a środowiskiem”.

Forma edukacji jest wypracowywana w ramach spotkań międzyreligijnych.

Prymas Irlandii abp Martin wskazał za papieżem Franciszkiem, że w celu osiągnięcia pokoju na świecie konieczne jest promowanie dialogu między pokoleniami, by promować politykę klimatyczną. Abp Martin zauważył, że głos młodych był szczególnie słyszalny podczas szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow.

W swoich orędziach noworocznych przywódcy Kościoła katolickiego często zwracali uwagę na potrzebę dialogu międzypokoleniowego i upowszechnienie edukacji dla braterstwa.

We wrześniu 2019 r. papież Franciszek zaprosił światowych liderów i młodzież na spotkanie w 2020 r., by zainaugurować  „Globalny Pakt Edukacyjny” („Reinventing the Global Educational Alliance”).

„Nigdy wcześniej nie było tak wielkiej potrzeby łączenia wysiłków w ramach szerokiego przymierza edukacyjnego, w celu kształtowania osób dojrzałych, zdolnych do przezwyciężenia rozdrobnienia i przeciwieństw oraz do odbudowania sieci relacji na rzecz ludzkości bardziej braterskiej” – podkreślił Franciszek w przesłaniu, ogłaszającym inicjatywę.

Nawiązując do encykliki „Laudato si’” Franciszek wskazał na potrzebę konieczności zaangażowania talentów wszystkich ludzi, aby dojrzała nowa powszechna solidarność oraz bardziej gościnne społeczeństwo.

Ojciec Święty wyjaśnił, że świat przechodzi nieustanną transformację, „epokową zmianę”, „metamorfozę nie tylko kulturową, ale także antropologiczną, która rodzi nowe języki i odrzuca, bez rozeznania, paradygmaty przekazane nam przez historię (…) W tym kontekście tożsamość sama w sobie traci spójność, a struktura psychiczna rozpada się w obliczu niekończącej się przemiany, która „kontrastuje z naturalną powolnością ewolucji biologicznej”.

„Jednakże wszelka zmiana wymaga procesu edukacyjnego” – zaznaczył Franciszek, wskazując, że wszyscy muszą się włączyć w ten proces zmian, dlatego „konieczne jest zbudowanie wioski edukacyjnej, w której, w różnorodności, dzielono by trud powoływania do życia sieci otwartych relacji i relacji ludzkich”.

Dodał, że „po skażeniu dyskryminacją gleba musi zostać oczyszczona przez wprowadzenie braterstwa, tak, jak stwierdziłem to w dokumencie, który podpisałem z Wielkim Imamem Al-Azhar w Abu Zabi 4 lutego 2019 r.”

Następca Św. Piotra wyjaśnił, że aby osiągnąć globalne cele zbudowania nowego społeczeństwa braterskiego konieczna jest powszechna indoktrynacja w duchu troski o planetę, dialog, „konsensus” i tym podobne. Mocno nawiązując do tzw. ekologii głębokiej, zrównującej wszystkie stworzenia ze sobą i do zrównoważonego rozwoju, mówił o potrzebie zawarcia „porozumienia na rzecz stworzenia formalnych i nieformalnych procesów edukacyjnych, które nie mogą pomijać faktu, że wszystko na świecie jest ze sobą ściśle powiązane i konieczne jest znalezienie – zgodnie ze zdrową antropologią – innych sposobów rozumienia gospodarki, polityki, rozwoju i postępu. Na drodze ekologii integralnej trzeba postawić w centrum wartość właściwą każdemu stworzeniu w powiązaniu z osobami oraz otaczającą je rzeczywistością, i zaproponować styl życia, który nie godziłby się na kulturę odrzucenia” – czytamy.

Nowy globalny sposób kształcenia ma zaowocować otwartością młodych ludzi, gotowych do dialogu i zdolnych do budowania „sieci relacji z rodzinami, między pokoleniami oraz z różnymi wyrazami społeczeństwa obywatelskiego, tak aby można było stworzyć nowy humanizm”. Młodzi mają być ochoczo nastawieni do woluntaryzmu, by wprowadzać w życie globalną agendę zrównoważonego rozwoju, wzywając do przestawienia gospodarki na tzw. zielone tory i zerowego wzrostu PKB oraz całkowitej zmiany stylu życia. 

Nowy Pakt Edukacyjny ma uzdrowić świat z trzech „zapaści” i przygotować dzieci do „otwartości na transcendencję, utrzymać je w jedności z pokoleniami, kulturami i rodziną, z ludźmi, którzy wnoszą różne wizje kulturowe i religie oraz z tymi, którzy mają trudności finansowe, społeczne i moralne. Wreszcie przygotować je do życia w jedności ze środowiskiem i stworzyć warunki dla obywatelstwa ekologicznego”. Dzieci mają być kształcone w zakresie „odpowiedzialnej oszczędności, wdzięcznej kontemplacji świata oraz troski o ubogich i środowisko.”

Źródło: KAI, PCh24.pl, thetablet.co.uk

AS

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(22)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Bez Państwa pomocy nie uratujemy Polski przed planami antykatolickiego rządu! Wesprzyj nas w tej walce!

mamy: 272 603 zł cel: 300 000 zł
91%
wybierz kwotę:
Wspieram