Islam we Francji ma się coraz lepiej. Wymownym tego przykładem była inauguracja działalności Instytutu Kultur Islamu (ICI). Placówka działa w XVIII dzielnicy Paryża. Na inauguracji gościli oczywiście przedstawiciele francuskiej lewicy, zapewniający, że islam nie pozostaje w sprzeczności z kulturą Francji.
Siedziba instytutu mieści się w nowoczesnym budynku zaprojektowanym przez architekta Yvesa Lyona. Jego powierzchnia liczy 1400 m.kw. Znajduje się w nim sala kinowa, islamska łaźnia parowa (hamman) i sala modlitw. Obecni na otwarciu Instytutu, szef Wielkiego Meczetu w Paryżu Dalil Boubakeur i socjalistyczny mer miasta, Bertrand Delanoë, zapewniali, że nie ma żadnej sprzeczności miedzy kulturą francuską a islamską. Przewodniczący ICI Jamel Oubachou zaznaczył, że „ten projekt kulturalny kohabituje z kultem, bo Wielki Meczet w Paryżu jest właścicielem pierwszego piętra przeznaczonego na modlitwy”. Dalil Boubakeur mówił o swojej „trosce o poprawienie sytuacji muzułmanów”. Część spośród paryskich wyznawców mahometanizmu od września 2011 roku gromadzi się na modlitwę w dawnym budynku strażackim.
Wesprzyj nas już teraz!
Zebrana publiczność nagrodziła brawami wypowiedź Bertranda Delanoë, który parafrazując Martina Luthera Kinga, powiedział: „Miałem sen, że miasto Paryż kocha wszystkie swoje dzieci, że każdy jest doceniany (…), że Paryż zapewnia, jako szczęśliwe miasto, bycie miastem wszystkich kultur”. Twierdził, że dotąd było ku temu wiele przeszkód kulturowych, politycznych, psychologicznych i że muzułmanie spotykają się z rasizmem i nietolerancją. „Ale w naszym śnie chcemy, by było pięknie! Piękno nie jest dla jakiejś elity, ono jest dla wszystkich” – podkreślał mer stolicy Francji. Z kolei mer XVIII dzielnicy, Daniel Vaillant (PS) zapewniał, że „że jest to pierwszy tego typu projekt we Francji, całkowicie respektujący prawo z 1905 r. o separacji Kościoła od państwa, które zakazuje państwu finansowania religii i miejsc kultu”.
W czasie inauguracji ICI dokonano otwarcia m. in. wystawy „Islam w Świecie” i „Złota Kropla”. Tą ostatnią tworzą zdjęcia Irańczyka Abbasa i Francuza Bruno Lemesla. Eksponowane są także zdjęcia Włoszki, która przyjęła islam – Patrizii Guerresi Maimouny. Wystawie towarzyszyła ekspozycja rzeźb Yazida Oulaba.
FLC